Portalul Global Firepower a publicat recent tradiționalul top al celor mai puternice armate din lume, clasamentul fiind întocmit pe baza mai multor factori, printre care ar fi numărul de unități militare, situația financiară, dar și capacitățile logistice și geografie. Republica Moldova, stat care are pe teritoriul său un conflict militar înghețat din 1992 fiind pe locul 143 din 145, sau a treia de la coadă. Strategia adoptată și acceptată de toată clasa politică de după 1992 privind rezolvarea conflictului militar înghețat este calea diplomatică, a dialogului prin formatele 5+2 sau 1+1.
Conform Constituției, Republica Moldova este un stat neutru, iar în opinia multor cetățeni, influențați de discursurile politicienilor, a fi neutru înseamnă a nu avea practic arme și armată. Fiind într-o permanentă criză economică și existând mereu alte priorități, domeniul apărării a fost mereu pe ultimul loc. Paradoxal, la capitolul încredere din partea populației, cu toate lipsurile ei, Armata Națională se bucură de mai multă încredere decât alte instituții cum ar fi Guvernul sau Parlamentul.
Din păcate, de aproape un an de zile avem război în Ucraina, iar domeniul apărării a revenit în atenția societății. Cu un discurs mai timid de la început, dar totuși actuala guvernare a început a vorbi despre necesitatea dotării corespunzătoare a Armatei Naționale, în paralel insistând totușu pe păstrarea statutului de neutralitate. SUA și UE, chiar dacă au ca prioritate Ucraina, au alocat și ceva fonduri pentru domeniul nostru de apărare. La fiecare știre însă despre bani sau ceva echipamente militare donate de parteneri, propaganda politică, cea rusă și mulți cetățeni, victime ale dezinformării, se arătau nemulțumiți, ba chiar criticau guvernarea și partenerii occidentali că prin astfel de donații vor să atragă Moldova în războiul din Ucraina. Ceea ce evident este un fals.
Pentru ca să fie toată lumea liniștită, inclusiv cei care cred că Federația Rusă, care apropo conform aceluiași clasament este a doua putere militară din lume, în mare parte arsenalului său nuclear, ar putea cumva să se îngrijoreze că Republica Moldova se înarmează, vreau să amintesc că din data de 16 iulie 1992 pentru țara noastră a intrat în vigoare Tratatul cu privire la Forțele Armate Convenționale în Europa. Acesta tratatul impune restricții în ceea ce privește echipamentul militar din Europa și prezența forțelor armate în anumite regiuni sau la granițele dintre state.
La 15 mai 1992, la Taşkent, a fost întocmită și semnată Convenția privind Principiile și Modul de Îndeplinire a Tratatul cu privire la Forțele Armate Convenționale în Europa. Exemplarul original se păstrează în arhiva Guvernului Republicii Belarus.
Conform Convenției, semnată inclusiv de Federația Rusă, Republica Moldova are dreptul de a deține:
- elicoptere de luptă Mi-24 R şi Mi-24 K, ce nu constituie obiecte ale limitării aplicate elicopterelor de atac – 4 unităţi;
- maşini cu pod rulant de tanc din unităţile regulate – 7 bucăţi;
- tancuri de luptă – 210 bucăţi;
- maşini blindate de luptă – 210 bucăţi;
- din care maşini de luptă a infanteriei şi maşini de luptă cu armament greu – 130 bucăţi;
- inclusiv maşini de luptă cu armament greu – 10 bucăţi;
- artilerie – 250 bucăţi;
- avioane de luptă – 50 bucăţi;
- elicoptere de atac – 50 bucăţi.
Evident că Armata Națională a Republicii Moldova nici pe departe nu este înzestrată cu echipamentul militar aprobat de Convenție, iar chiar și să dețină tot acel arsenal militar, nu ar constitui un pericol la adresa securității Federației Ruse, or, reiterez, documentul a fost semnat și ratificat inclusiv de partea rusă.
Într-un alt articol vom vorbi despre tehnica militară ce o deține în prezent Republica Moldova, starea acesteia și o comparație cu resursele armate ale administrației de la Tiraspol.
În încheiere, atunci când vedeți vreo știre despre vreo donație pentru Armata Națională, nu vă panicați, iar celor care vor folosi subiectul în scopuri propagandistice, să le dați acest articol.
Ion Harghel, autor Radar Politic