Administrația Aeroportului Internațional Chișinău ar intenționa să ofere firmei Cricova Vin, parte a Combinatului de Vinuri „Cricova”, administrarea zonei sterile din terminalul de pasageri, în lipsa unui concurs public. Despre acest lucru scrie bloggerul Eugen Luchianiuc, care face referire la o scrisoare expediată de AIC către compania distribuitoare de vinuri.
„Marele „concurs” de la Aeroport: Cricova pe lista scurtă… fără concurs! Aeroportul, în marea sa înțelepciune, intenționează să ofere celor de la Cricova administrarea zonei sterile din terminalul de pasageri. Nu vă faceți griji, nu s-a deranjat nimeni să anunțe public, să organizeze un concurs, pentru că totul e închis și pe sub masa”, a scris Luchianiuc.
Potrivit lui, „de la un caiet de sarcini riguros, unde participanții trebuiau să demonstreze experiență vastă în administrarea unor restaurante în aeroporturi internaționale, acum s-a ajuns la un fel de tombolă cu câștigător predeterminat”.
„Totul fără deranj, fără concurență, fără stres. Cricova, o companie renumită pentru… vinuri (nu restaurante, nu aeroporturi, dar hei, contează?), ar putea deveni administratorul principal al alimentației publice din aeroport”, mai scrie bloggerul.
Acesta amintește, într-un articol publicat pe site-ul său, care erau cerințele caietului de sarcini în cadrul licitației de închiriere a spațiilor comerciale de la aerogară, care, până la urmă, a fost anulată.
Era vorba despre minim șapte ani de experiență în alimentație publică în aeroporturi, administrarea a cel puțin trei tipuri de unități de alimentație publică – fast food, cafenele, restaurante tematice, operare în minim șapte aeroporturi din Uniunea Europeană, precum și cifră de afaceri de minim cinci milioane de euro în restaurante.
„Cricova probabil are această sumă din vin, dar să fim serioși – vinul nu e cafenea, nici fast food. Întrebarea evidentă: Cine face aceste reguli și cum s-a ajuns să fie favorizată Cricova? Dacă tot e să ne prefacem că facem ceva pentru întreprinderile de stat, poate era mai logic să oferim acest spațiu CFM-ului? Oamenii aceia nu și-au mai primit salariile de jumătate de an, dar au restaurante pe tren. Pare că s-ar încadra mai bine decât Cricova în criteriile aeroportului. Și Agenția de Investiții ce face? Din câte îmi amintesc, trebuiau să organizeze un Forum, au trimis caietul de sarcini cu condițiile de mai sus tuturor companiilor internaționale, europene pentru a veni cu propuneri! Între timp, Aeroportul „decide” pe sub masă cu cine să semneze contractul. Dl Recean, e posibil să nu știți, dar cineva pare foarte ocupat să facă jocurile lui #andreispînu. Spoială, artistul Cojuhari? Indiferent de răspuns, transparența și competiția par să fi aterizat departe de Aeroport”, a mai scris Eugen Luchianiuc.
Solicitată de Telegraph, șefa secției juridice Aeroport, Anna Eremei, a declarat că nu există astfel de discuții și nici scrisori către „Cricova” sau alte companii.
Amintim că licitația pentru spațiile comerciale de la aerogară a eșuat de trei ori anul trecut. Prima licitație a fost anunțată în 18 ianuarie, în condițiile în care în concurs s-au înscris doar două companii: Lagardère și LeBridge.
La începutul lunii martie, autoritățile au anunțat o nouă licitație, iar pe 25 martie una dintre cele două companii a anunțat că s-a răzgândit și nu va mai participa la licitația repetată. APP a decis să modifice condițiile de participare, pentru a atrage mai multe companii internaționale de renume.
Pe 29 martie, administrația Aeroportului Chișinău anunța lansarea celei de-a treia licitații, iar pe 21 iunie, Curtea Constituțională a declarat neconstituționale modificările legislative care extindeau termenul de arendă a spațiilor comerciale, adoptate la inițiativa deputatului Radu Marian. Legea a fost reexaminată și revotată în Parlament.