România ar putea prelua Portul Giurgiulești din Republica Moldova

Compania Națională ”Administrația Porturilor Maritime Constanța” (APMC), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a lansat o licitație de 2 milioane de lei pentru servicii de consultanță în vederea achiziționării societății ICS Danube Logistic, operatorul majoritar al Portului Giurgiulești din Republica Moldova, informează telegraph.md, cu referire la Economedia.ro

Portul Giurgiulești, singura ieșire maritimă a Republicii Moldova, are o poziție strategică, fiind situat la gurile Dunării, aproape de granița cu România și Ucraina. Acesta poate primi atât nave maritime, cât și fluviale, și include și un terminal petrolier, fiind astfel de interes nu doar pentru Republica Moldova, ci și pentru România.

Compania ICS Danube Logistic, controlată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), deține cinci din cele șase terminale ale portului, în timp ce statul moldovean rămâne cu o participație minoritară și cu un terminal sub control.

Potrivit anunțului de licitație, consultanța va acoperi analiza financiară, fiscală, comercială, operațională și juridică a companiei, evaluarea activelor, precum și asistența în întocmirea ofertelor neangajante și angajante, și, dacă este cazul, finalizarea tranzacției. Raportul de due diligence trebuie predat în termen de trei săptămâni de la semnarea contractului, iar întreaga consultanță se va desfășura pe o durată de șase săptămâni.

Discuțiile privind preluarea Portului Giurgiulești de către România sunt mai vechi, iar premierul Marcel Ciolacu a declarat încă din septembrie 2023 interesul ferm al statului român pentru această achiziție. Tot atunci, autoritățile de la Chișinău își exprimau intenția de a moderniza portul, care necesită lucrări majore, precum adâncirea șenalului navigabil, consolidarea cheului, construcția de silozuri, drumuri de acces și o stație feroviară.

Portul Giurgiulești ar putea deveni un punct logistic cheie pentru România, în contextul incertitudinii privind viitorul portului Odesa din Ucraina și al importanței strategice crescânde a Portului Constanța.

Total
0
Shares
Total
0
Share