În data de 16 mai 2025, un bărbat originar din Kazahstan a fost reținut la Frankfurt-pe-Main, fiind acuzat că a trimis în Federația Rusă automobile în valoare de 25 milioane de euro. Cazul face parte dintr-o serie mai amplă de anchete inițiate în Germania privind exportul ilegal de mașini către Rusia, în contextul sancțiunilor europene.
Anterior, în data de 12 martie 2025, autoritățile au desfășurat o operațiune în Berlin și Bavaria împotriva unei femei din Belarus, suspectată că a expediat 192 de automobile în Rusia, în valoare totală de 21 milioane de euro.
În total, în Germania sunt investigate peste 40 de cazuri similare. Experții susțin că aceste anchete acoperă doar o mică parte din volumul real al exporturilor ilegale. Robin Brooks, analist la Brookings Institution din Washington, afirmă că exporturile paralele din Germania către Rusia au compensat aproape integral pierderile de pe piața rusă începând cu anul 2022, estimându-se zeci de mii de vehicule anual.
Creșterea spectaculoasă a livrărilor de mașini către țări precum Kazahstan, Armenia, Georgia, Kârgâzstan, Turcia și Azerbaidjan sugerează rute de ocolire a sancțiunilor. Până în iunie 2023, embargoul european viza doar automobilele cu prețuri de peste 50 000 de euro, limită care a fost adesea eludată prin falsificarea valorilor în documentele vamale.
Expertul în sancțiuni Christian von Soest de la Institutul GIGA consideră că doar o mică parte a rețelei de export ilegal a fost descoperită, dar susține că autoritățile germane acționează acum mai ferm, inclusiv ca urmare a presiunii mass-media.