Decizia Căii Ferate din Moldova (CFM) de a majora tarifele pentru transportul de mărfuri, începând cu 1 octombrie 2025, a stârnit îngrijorare pe piața agricolă. Noile tarife prevăd o creștere medie de 7%, iar reducerea aplicată transporturilor de peste 4 000 de tone din nordul țării a fost eliminată.
Potrivit economistului Iurie Rija, chiar o majorare aparent mică – 0,5–1 cent per kilogram (10–20 $/tonă) – devine semnificativă la scară mare. „Pentru 50 de mii de tone, exportatorii pierd 0,5–1 milion de dolari anual. Pierderile se transmit direct fermierilor, care ar urma să încaseze cu 200–400 de lei mai puțin pe tonă. După trei sezoane agricole dificile, fermierii sunt din nou loviți printr-o decizie administrativă care le reduce veniturile”, a explicat Rija.
Eliminarea reducerilor afectează atât fermierii, cât și CFM. Stațiile feroviare din nord își pierd atractivitatea, iar traderii se reorientează către transportul rutier, care este mai flexibil și mai ieftin. ”Camioanele nu doar că nu își scumpesc tarifele, dar le reduc datorită fluxurilor optimizate”, a adăugat economistul.
Datele oficiale arată o scădere semnificativă a transportului pe calea ferată: între 2020 și 2024, volumul total transportat a scăzut cu 26%, iar pentru produsele agricole prăbușirea a fost de aproape cinci ori – de la 679 mii tone în 2021 la 139 mii tone în 2024. Planurile de transport din vara lui 2025 indică o utilizare redusă a vagoanelor după anunțarea noilor tarife, iar în septembrie CFM a utilizat cu 25% mai puține vagoane decât planificat.
Rija recomandă ca, până la finalizarea reorganizării CFM – care va separa activitățile comerciale de cele de interes public – să fie înghețate tarifele și menținute condițiile actuale. „O astfel de pauză ar fi în interesul tuturor: ar menține baza de clienți, ar preveni pierderile și ar permite stabilirea unei administrații capabile să ofere o strategie coerentă”, a concluzionat economistul.