Astăzi, 2 decembrie 2025, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a anunțat inițierea unor modificări la Codul Educației, vizând consolidarea rețelei școlare, susținerea tinerilor specialiști, incluziunea copiilor cu dizabilități și integrarea lingvistică a copiilor reveniți din diaspora, precum și schimbări în învățământul superior și profesional tehnic.
„Reformele sunt fundamentate pe analize demografice, date statistice recente și evaluări ale eficienței politicilor educaționale. Avem nevoie să actualizăm Codul Educației pentru a constitui un sistem modern, echitabil și orientat spre calitate, capabil să răspundă așteptărilor copiilor, cadrelor didactice și părinților”, a declarat Dan Perciun, ministrul Educației.
Printre principalele măsuri se numără:
- Organizarea programelor de studiere a limbii române pentru copiii reveniți din diaspora și copiii cetățenilor străini. „Noile programe ar urma să susțină învățarea limbii române, adaptarea copiilor la școlile din țara noastră și integrarea lor educațională”, a explicat ministrul.
- Crearea grupelor de suport pentru copiii cu dizabilități severe în școlile generale, cu maximum 6 copii per grupă și două cadre didactice, începând cu februarie 2026. „În forma actuală, Codul Educației nu reglementează explicit organizarea grupelor cu suport specializat, ceea ce limitează capacitatea instituțiilor școlare de a răspunde adecvat nevoilor complexe ale copiilor cu dizabilități severe sau asociate”, a menționat Perciun.
- Reintroducerea notelor în clasa a IV-a la disciplinele de examen, începând cu 1 septembrie 2026, pe baza rezultatelor pilotării din acest an.
- Extinderea compensației de 4 000 de lei pentru materiale didactice și pentru cadrele din învățământul profesional tehnic și acordarea indemnizației de 200 000 lei tinerilor specialiști din învățământul profesional, universitar și cercetare.
- Autonomie financiară pentru școlile cu peste 400 de elevi începând cu 1 ianuarie 2027, pentru a permite gestionarea directă a bugetului și implementarea rapidă a investițiilor în infrastructură și dotări. „Școlile autonome pot iniția programe educaționale noi, pot stabili parteneriate și pot gestiona venituri proprii”, a precizat Perciun.
- Reorganizarea unor școli mici pentru creșterea calității educației, incluzând 73 de instituții, cu asigurarea transportului școlar gratuit și a alocațiilor pentru părinți.
Modificările vor fi supuse consultărilor publice în următoarele două luni, iar adoptarea Codului revizuit este estimată pentru februarie 2026.
Aceste reforme au drept obiectiv creșterea calității educației, sprijinirea elevilor și cadrelor didactice, reducerea decalajelor dintre școlile mari și cele mici și adaptarea sistemului educațional la nevoile actuale ale societății.