Numărul unic de urgență 112 a fost apelat de 2,5 milioane de ori în opt luni de la lansarea serviciului, iar 68 la sută dintre apeluri sunt false. Cele mai multe persoane care sună la 112 au nevoie de intervenția ambulanței. Datele au fost făcute publice ieri, la un club de presă, transmite MOLDPRES.
Directorul Serviciului 112, Liviu Oboroc, a declarat că operatorii recepționează lunar 270 de mii de apeluri, sau 9 mii de apeluri zilnic și doar în cazul a trei mii dintre acestea este nevoie de intervenția serviciilor urgente. Potrivit lui Oboroc, acest lucru mărește timpul de intervenție, complică activitatea operatorilor și în unele cazuri poate pune în pericol viața cetățenilor. În acest context, șeful de la 112 a atenționat cetățenii să contacteze operatorii serviciului doar în situații de urgentă, acestea fiind reprezentate de cazurile în care este pusă în pericol viața și sănătatea oamenilor, bunurile materiale sau mediul înconjurător.
Din luna decembrie curent, amenzile pentru apelurile false la serviciul 112, vor fi dublate și vor constitui 3 mii de lei, potrivit unor modificări legislative.
Din punct de vedere al localizării geografice, aproape jumătate dintre apeluri provin din municipiul Chișinău. Acesta este urmat de Bălți, Orhei, Soroca, Ungheni și Ialoveni. În 74 la sută din cazuri apelanții solicită intervenția ambulanței. Către poliție au fost transferate 24 la sută dintre apeluri, iar pompierii au fost solicitați de 2 la sută dintre persoanele care au sunat la 112.
Ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, a spus că autoritățile își propun ca la operatori să ajungă și mesajele transmise instant de mașini implicate în accidente rutiere. Acest lucru se referă la automobilele produse după 31 martie 2018, care, dacă sunt implicate în accidente rutiere, au capacitatea de a transmite un mesaj cu date despre locul producerii accidentului și viteza de circulație.
Gaburici a adăugat că echipajele speciale de intervenție vor fi dotate cu terminale mobile, astfel încât dacă acestea se deplasează la o solicitare, iar în apropiere mai sunt persoane care au nevoie de ajutor, echipajul să poată interveni prompt.
Serviciul național unic pentru apelurile de urgență 112 a devenit operațional în R. Moldova în iulie curent. Numărul 112 este gratuit și poate fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil în Moldova și întreaga Uniune Europeană.