Politic

Andrian Candu și Maia Sandu au fost implicați în jefuirea sistemului bancar? Mesajul unui oficial din Guvern

Pinterest LinkedIn Tumblr

După ce Maia Sandu a dat de înțeles că este gata să ajungă la o înțelegere politică cu Andrian Candu, finul lui Plahotniuc, consilierul actualului prim-ministru a publicat mai multe informații despre activitatea comună a acestor doi politicieni, relatează Telegraph.md

Potrivit lui Vitalie Dragancea, în toamna anului 2014, înainte de alegerile parlamentare din 30.11.2014, Candu – auditor de profesie și ministru al economiei, dar și Maia Sandu – economist de profesie, ministru al educației, ambii candidați pe listele de partid pentru Parlament, fiind membri de Guvern, au contribuit la lipsirea Parlamentul de dreptul exclusiv de a oferi garanții pe împrumuturi ale statului, angajându-și răspunderea:

”La 07.11.2014, Guvernul cu acești 2 membri în componență, decide să acopere din contul statului furtul miliardului, care din spusele specialiștilor s-a produs abia peste 2 săptămâni după asta, la sfârșit de noiembrie.

Astfel, 9,5 miliarde lei (cca 590 mln euro) au fost luate din banii publici, ca peste 10 zile să fie transferate pe conturi externe. Ulterior au mai plecat 5 miliarde lei (cca 310 mln euro).

Dacă nu erau deciziile ”pline de grijă față de oameni” din 25 septembrie și din 7 noiembrie, banii nu plecau din bănci în ultimele zile ale lui noiembrie.

Tandemul Candu-Sandu (frumoasă potrivire) atunci nu arăta îngrijorat ca în prezent de oameni și de legalitate.
Doar un economist s-a opus deciziei (larg discutate public) la ședința guvernului din 7 noiembrie 2014 – a fost Dorin Recean, Ministru al Afacerilor Interne.

Un detaliu ”ne-important” – hotărârea de guvern a fost emisă abia pe 13 noiembrie. Lumea spune că Candu, o ”definitiva”.

Tandemul Candu-Sandu, responsabil de 14 miliarde lei (peste 900 mln euro) în 2014-2015, blochează guvernul când merge în Parlament pentru a solicita aprobarea unui împrumut extern de 200 mln euro, necesar pentru a depăși efectele epidemiei și resuscita economia. Cum era oare dacă nu plecau acei 900 mln euro în 2014?

De ce blochează acum – când banii vin, și n-au blocat atunci – când banii au plecat?

Apropos de Art. 7.2 din Acordul de credit cu FR.

Nu este vorba despre consolidarea unor datorii care ar putea apărea pe viitor – credite autorizate exclusiv de Parlament, nu prin asumare de guvern cu cost direct de 14 miliarde ca în 2014.

E vorba despre modificarea termenului de plată a sumei creditului de 200 mln euro, în cazul când ar apărea restanțe pe alte credite.

De exemplu, dacă Moldova ar admite restanțe la rambursarea creditului oferit de Rusia cu mulți ani în urmă, soldul căruia acum este în jur de 30 mln, atunci Partea Rusă conform acestui Acord ar putea solicita rambursarea creditului de 200 mln (al soldului rămas) nu în 10 ani, dar imediat.

Prin acest Acord și prin pct.7.2 Republica Moldova nu-și asumă alte angajamente decât acelea de a rambursa creditul primit.

Dacă Dna Sandu e atât de zdruncinată de un credit rusesc oferit la 2% anual, de ce când era prim-ministru nu l-a rambursat pe cel vechi de 30 mln de dolari, pe care RM suportă o dobândă cu mult mai mare – 2,53%?

Din câte cunosc autoritățile RM s-au adresat autorităților din Letonia pentru a crea un grup comun de investigație a furtului miliardului. Poate echipă de investigație comună va avansa pe calea recuperării banilor furați. De ce nu s-a făcut o echipă comună în 2016 – 2019? De ce nu s-a încercat crearea unei echipe în iunie – noiembrie 2019?

De fapt sunt adeptul concentrării pe viitor. Nu cred că merită atât de mult timp să stăm în trecut. Dar, comportamentul unor actori politici uneori impune consumarea timpului pentru a observa unde e mai mult adevăr, și unde mai multă minciună”, a scris consilierul premierului Ion Chicu pe pagina sa de pe Facebook.

loading...

Comments are closed.