Curtea Constituțională a României a publicat Hotărârea nr. 7/2025, prin care a respins contestațiile formulate împotriva deciziei Biroului Electoral Central (BEC) de a nu înregistra candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale din 2025. Decizia, adoptată în unanimitate pe 11 martie și transmisă Monitorului Oficial pe 14 martie, explică motivele pentru care Georgescu a fost exclus din cursa electorală.
În comunicatul oficial, Curtea atrage atenția asupra încercărilor de discreditare a argumentației juridice constituționale, subliniind că activitatea sa este guvernată strict de principiile statului de drept și supremației Constituției. Instituția subliniază că, indiferent de contextul politic sau de presiunile din partea unor grupuri de interese, rolul său este de a garanta respectarea ordinii constituționale și de a preveni abuzurile.
Unul dintre principalele motive care au stat la baza neînregistrării lui Georgescu este faptul că Biroul Electoral Central are competența de a verifica respectarea condițiilor de eligibilitate stabilite prin jurisprudența Curții Constituționale. Hotărârea nr. 32/2024, prin care s-au anulat alegerile prezidențiale din decembrie 2024, a stabilit că relansarea procesului electoral presupune evaluarea candidaturilor depuse, în conformitate cu principiile și valorile constituționale.
Curtea a constatat că BEC nu a încălcat procedurile legale atunci când a decis excluderea lui Georgescu, deoarece încălcarea legislației electorale în scrutinul anterior – inclusiv modul de desfășurare a campaniei electorale online și finanțarea campaniei – a fost considerată o conduită contrară Constituției. De asemenea, s-a stabilit că neregulile care au dus la anularea alegerilor prezidențiale din 2024 sunt direct legate de acțiunile unor candidați, inclusiv de ale lui Georgescu, ceea ce justifică neînregistrarea sa în cursa electorală actuală.
În privința acuzațiilor legate de dreptul la apărare, Curtea a precizat că procedura de verificare a dosarelor de candidatură nu este litigioasă, iar BEC nu este o instanță de judecată, ci o autoritate administrativă. Candidatul a avut dreptul de a depune puncte de vedere în scris, însă, conform legislației, nu există obligația unei audieri publice.
Curtea Constituțională a mai respins și argumentul potrivit căruia excluderea lui Georgescu ar reprezenta o interdicție perpetuă de a candida. Instituția a explicat că evaluarea unei candidaturi se face de la un scrutin la altul, iar interdicția de a participa la alegerile din 2025 nu presupune că Georgescu nu va putea candida în viitor.
În concluzie, decizia BEC de a respinge candidatura lui Călin Georgescu a fost confirmată de Curtea Constituțională, care a subliniat că respectarea legilor și a valorilor constituționale este obligatorie pentru toți candidații și că nicio presiune politică sau ideologică nu poate influența aplicarea principiilor statului de drept.