Externe

Canalul Suez ar putea fi deblocat sâmbătă. Sute de nave sunt blocate în prezent și așteaptă de-o parte și de alta a canalului

Pinterest LinkedIn Tumblr

Canalul Suez ar putea fi deblocat sâmbătă, permițând astfel circulația navelor după mai mult de trei zile de criză în transportul maritim internațional, scrie BBC, preluat de Digi24.ro

Proprietarii navei au declarat într-o conferință de presă că pentru această amplă operațiune au fost aduse zece remorchere, pentru dragarea malurilor și a fundului canalului. Ei și-au exprimat speranța că nava va fi reflotată sâmbătă și canalul deblocat. Totodată, nava nu are probleme la cârmă sau elice, așa că va putea fi pusă în funcțiune, au adăugat ei.

Secretarul de presă de la Casa Albă a confirmat că Statele Unite s-au oferit să ajute în această dificilă operațiune.

„Am oferit autorităților egiptene asistența Statelor Unite pentru a ajuta la redeschiderea Canalului Suez. Aceste discuții continuă și sper să putem spune mai multe despre asta în curând”, a declarat purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Jen Psaki.

„Ne-am oferit să ajutăm Egiptul, suntem pregătiți să facem acest lucru și vom examina orice solicitare specifică pe care o primim. Continuăm să supraveghem și să evaluăm situația, dar în acest moment nu avem nimic de adăugat în ceea ce privește un ajutor specific „, a spus purtătorul de cuvânt al Comandamentului Central al Armatei SUA (CENTCOM), comandantul Bill Urban.

Potrivit unui responsabil militar american care a solicitat anonimatul, Statele Unite au propus autorităților egiptene să trimită la locul incidentului o echipă de experți ai US Navy.

Dacă Egiptul face o cerere oficială, experții ar putea fi trimiși sâmbătă din Bahrein, unde se află Flota a 5-a americană. Dar această cerere încă nu a fost primită și misiunea „nu a fost aprobată”, a precizat el pentru AFP.

Nava a eșuat din cauza rafalelor puternice de vânt. Aceasta are 400 de metri lungime și are în jur de 20.000 de containere la bord.

În acest proces, sute de nave au fost blocate în ambele sensuri ale Canalului Suez, iar unele dintre ele au fost redirecționate pe alte rute. Peste 200 de nave, dintre care 30 de petroliere, așteaptă de-o parte și de alta a canalului.

Din cauza blocajului, tarifele de transport pentru petroliere s-au dublat în această săptămână
Companiile de shipping arată că tot mai multe nave au fost deviate pe ruta care înconjoară Africa. Asta a adâncit însă problemele transportatorilor maritimi, care se confruntau deja cu perturbări și întârzieri în furnizarea de bunuri către consumatori. Deși are efecte pentru toată lumea, blocarea unei căi navigabile importante este un eveniment rar.

Blocarea Canalului Suez evidențiază riscurile cu care se confruntă industria navală, în condițiile în care tot mai multe nave tranzitează coridoarele maritime sensibile, precum Canalul Suez, Canalul Panama, Strâmtoarea Hormuz și Strâmtoarea Malacca din Asia de Sud-Est.

O rută vitală pentru comerț
Aceste rute, prin care trec vapoare din ce în ce mai mari, sunt mai greu de salvat, deoarece portcontainerelor s-a dublat în ultimul deceniu, se arată într-o analiză a asigurătorului Alliantz. Cu toate acestea, blocajele de acest fel sunt rare, se arată într-o analiză a Bloomberg.

Prima închidere a Canalului Suez a avut loc în 1956. Atunci, președintele egiptean Gamal Abdel Nasser a naționalizat coridorul naval, o proprietate franco-britanică, ceea ce a dus la o triplă invazie a Egiptului de către Israel, Marea Britanie și Franța. Drept urmare, canalul a fost închis între octombrie 1956 și martie 1957.

Cel mai lung blocaj a avut loc între iunie 1967 și iunie 1975. În 1967, forțele egiptene și israeliene s-au confruntat de-a lungul căii navigabile în timpul Războiului de șase zile și din nou în 1973 în timpul Războiului de Yom Kippur. Abia în 1975 canalul a fost curățat de navele scufundate și redeschis. În această perioadă, transportatorii care voiau să ajungă în Europa au fost nevoiți să ocolească Africa, ceea ce a crescut costul și durata expedițiilor.

În aprilie 2016, un cargobot a eșuat și a blocat culoarul navigabil pentru două zile. Apoi, în iulie 2018, canalul a fost închis pentru câteva ore după ce o navă grecească a suferit o avarie la motor și a provocat o coliziune în care au fost implicate alte patru vapoare.

Și alte căi navigabile au suferit perturbări ale traficului. Spre exemplu, Canalul Panama s-a închis pentru o zi în 1989, când forțe militare americane au organizat un atac asupra țării pentru a-l înlătura pe dictatorul Manuel Noriega.

Citește și: Roma vrea să sancţioneze personalul sanitar care refuză să se vaccineze împotriva COVID-19

loading...

Comments are closed.