China construiește în prezent rute comerciale terestre pentru a-și exporta bunurile către Europa, evitând Marea Chinei de Sud și tensiunile cu SUA și aliații săi, relatează Euronews.
Orașul Chongqing devine principalul hub logistic al acestei rețele, fiind conectat printr-o cale ferată rapidă care reduce timpul de transport către Europa la mai puțin de două săptămâni. În 2023, lansarea trenului ASEAN a scurtat durata transportului dintre Hanoi și Chongqing la doar cinci zile.
Transportul pe uscat este cu 10–20 de zile mai rapid decât rutele maritime și simplifică formalitățile vamale. În plus, Chongqing este și un centru industrial major: produce o treime din laptopurile mondiale, un sfert din automobilele Chinei și are o pondere importantă în sectorul vehiculelor electrice.
Proiectul are și o dimensiune geopolitică. Beijingul urmărește să reducă dependența de rutele maritime controlate de Occident, mai ales după războiul comercial cu SUA, pandemia de coronavirus și războiul din Ucraina, care au expus vulnerabilitățile lanțurilor de aprovizionare.
China promovează acum un ”Coridor Mijlociu” prin Kazahstan și Marea Caspică pentru a evita Rusia și strâmtorile maritime. Totuși, proiectul se confruntă cu obstacole legate de costuri ridicate, infrastructură deficitară și dependența de subvenții guvernamentale pentru menținerea competitivității.