Politică

Cine și pentru ce publică „sondaje” false? Cazul WatchDog al lui Valeriu Pașa

Pinterest LinkedIn Tumblr

În cadrul fiecărei campanii electorale în Moldova e publicată o sumedenie de „sondaje ale opiniei publice” care nu au nimic de a face nici cu sociologia ca știință, nici cu opinia publică reală. Sunt „sondaje” false, mincinoase, pe care de fapt nu le-a efectuat nimeni și niciodată. Sunt desenate la repezeală la comanda unor anumite forțe politice cu scopul de a manipula opinia publică, precum și cu cel de a justifica în fața sponsorilor și a protectorilor externi participarea forțelor politice respective la alegeri.

S-au dovedit a fi deosebit de dibace pe ogorul falsificării sondajelor Asociația sociologilor și demografilor și WatchDog al lui Valeriu Pașa care lucrează pentru partidele de dreapta. Dacă la sociologii veritabili marja de eroare e de 2-3 la sută, aceștia greșesc cu 200-300 de procente. O dată ei au publicat un ditamai „sondaj” cu un singur scop – de a manipula un singur politician care trebuia să creadă că candidatul susținut de el într-o circumscripție uninominală are șanse să câștige. Politicianul-„cosmonaut” a crezut în ce-a indicat „sondajul”, a refuzat categoric să-și scoată candidatul din cursă, după care acest candidat a ajuns la finiș ultimul, un alt candidat al opoziției care avea șanse reale a pierdut și în circumscripția respectivă a învins un ginecolog trandafiriu pribeag, rezultat pe care și-l doreau cei care au comandat „sondajul”. „Cât există proști pe lume, e-o afacere minciuna”.

În afară de manipularea opiniei publice, sondajele false mai urmăresc și scopul de a submina încrederea oamenilor în sondaje în general. Ca rezultat, chiar și atunci când sunt efectuate sondaje veritabile, extrem de mulți oameni refuză să participe la ele. Apare astfel un fel de „curbă a reticenței” ce conduce la deformarea imaginii reale a opiniei publice chiar și în sondajele autentice.

Un alt scop al „sociologiei” false este de a-i descuraja, de a-i descumpăni pe oponenții politici și pe adepții lor. Atunci când prin intermediul „sondajelor” false li se insuflă în permanență că șansele electoarele ale forțelor politice simpatizate de ei sunt mici sau în general nule, alegătorii pot să treacă în categoria indecișilor sau în general să nu meargă la vot.

În fine, încă un scop al sondajelor false este majorarea „capitalizării” celor cale le comandă în ochii sponsorilor și ai protectorilor externi. Dacă tu ai, chipurile, ratinguri mari, iar ratingurile concurenților sunt mici, ai putea să ceri de la sponsori și protectori mai mulți bani și alte modalități de susținere materială și nematerială. Faptul că acei care comandă aceste „sondaje” își înșală sponsorii și protectorii pierzând în permanență la alegeri nu-i jenează nici pe unii, nici pe alții. Pentru alegerile acestea bănișorii au fost deja împărțiși, iar la alegerile viitoare viața le va sugera ce-i de făcut.

Și în țările democratice au existat odinioară „sociologi” falși de teapa aceasta. I-a „lichidat” societatea însăși, în special presa. În Moldova însă „investigatorii” falși acționează în strânsă conexiune cu presa, care la fel este controlată de aceeași patroni care comandă sondajele mincinoase.

În decursul actualei campanii electorale anticipate și așa-numita „stângă”, și așa-numita „dreaptă” comandă și publică sondaje false în care încearcă să arate că Blocul electoral „RENATO USATÎI” fie că are ratingul mic, fie că nu va depăși în general pragul electoral de 7% și nu va accede în parlament. E o manipulare curat murdară. Cei care publică „sondajele” false de acest gen comandă pentru uzul lor intern sondaje reale care nu sunt publicate pentru că îi dezavantajează pe clienți. Ei știu că imaginea reală este cu totul alta decât cea pe care încearcă să i-o insufle societății. Ei știu că accederea blocului lui Renato Usatîi în parlament este garantată nu numai sută la sută, ci 200 și 300 la sută. Numărul procentelor de voturi acumulate – 15, 20 sau 25 – depinde deja de toți cetățenii Moldovei. La alegerile prezidențiale „oficinele” sociologice ce indicau ratingurile mici ale lui Usatîi au greșit cu 10%. Ele îi dădeau 4-7%, iar el a acumulat în realitate 17%. Usatîi s-a clasat la prezidențiale pe locul trei, în circumscripțiile din Rusia a fost primul, iar în cele din Europa al doilea. Nu încape îndoială că la alegerile parlamentare Renato Usatîi nu doar va repeta succesul de la prezidențiale, ci îl va și depăși.

Comunicat de presă al Blocului Electoral ”Renato Usatîi”

loading...

Comments are closed.