CNPF va obține un șir de atribuții noi în ceea ce privește protecția consumatorului de servicii financiare

Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) va obține un șir de atribuții noi în ceea ce privește protecția consumatorului de servicii financiare. Un proiect de lege în acest sens a fost înregistrat în Parlament de către deputații PAS Radu Marian, Marina Morozova și Valentina Manic.

Proiectul de lege vine în contextul în care, de la 1 iulie 2023, domeniul de asigurări și cel de creditare nebancară trec sub reglementarea Băncii Naționale a Moldovei (BNM).

„Cadrul actual de reglementare în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare este unul foarte fragmentat. Inspectoratul de Stat pentru protecția consumatorului, CNPF, BNM împart împreună o serie de atribuții în ceea ce privește protecția consumatorului, ceea ce creează confuzie pentru cetățeni, dar și companiile supravegheate, precum și multă ineficiență. Uneori, aceste responsabilități se pasează de la o instituție la alta. De asemenea, această situație creează cazuri în care nu e clar pentru consumatorul de servicii financiare la care instituție să se adreseze în cazul în care crede că drepturile sale au fost încălcate.

Din acest motiv, venim cu această inițiativă legislativă care oferă CNPF-ului un mandat clar și bine definit de protecție a consumatorilor de servicii financiare, inclusiv servicii prestate de companii de pe piața de capital, asigurări, fondul de pensii voluntare, organizații de creditare nebancare, bănci, prestatori de servicii de plată, case de schimb valutar și emitenți de monedă electronică”, a declarat Radu Marian.

Pentru a îndeplini aceste responsabilități, CNPF urmează să preia anumite atribuții cum ar fi monitorizarea corectitudinii elaborării și aplicării reglementărilor interne ale companiilor, verificarea conformității privind dezvăluirea informațiilor și transparență pentru servicii financiare, examinarea reclamațiilor primite și medierea litigiilor legate de contractele de servicii financiare cu consumatorii.

Un alt aspect important este că CNPF va putea implementa programe de educație financiară a populației. „Este extrem de important ca statul să creeze programe și măsuri care să asigure un comportament responsabil atât a consumatorilor de servicii financiare, cât și a companiilor din domeniu, mai ales în contextul în care piața serviciilor financiare este în continuă creștere”, a mai punctat Radu Marian.

Proiectul de lege va fi supus consultărilor publice până a fi propus spre adoptare în Parlament.

În acest moment, aceste sectoare se află sub supravegherea CNPF. De asemenea CNPF se va ocupă de supravegherea platformelor de crowdfunding și deja prin acest proiect de lege de protecție a consumatorului de servicii financiare pe care le voi descrie mai jos, am vrut să amintesc că CNPF ca și până acum va avea sub supraveghere și Piața de capital.

Dacă e să ne referim la protecția consumatorilor, cadrul actual de reglementare în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare este unul foarte fragmentat. Inspectoratul de Stat pentru protecția consumatorului, CNPF, BNM împart împreună o serie de atribuții în ceea ce privește protecția consumatorului, ceea ce creează confuzie pentru cetățeni, dar și companiile supravegheate, dar și multă ineficiență. Uneori, aceste responsabilități se pasează de la o instituție la alta. De asemenea, această situație creează cazuri în care nu e clar pentru consumatorul de servicii financiare la care instituție să se adreseze în cazul în care acesta crede că drepturile sale au fost încălcate. Din acest motiv, venim cu această inițiativă legislativă care oferă CNPF-ului un mandat clar și bine definit de protecție a consumatorilor de servicii financiare, inclusiv servicii prestate de companii de pe piața de capital, asigurări, fond de pensii voluntare, organizații de creditare nebancare, bănci, prestatori de servicii de plată, case de schimb valutar și emitenții de monedă electronică.

Odată adoptat, acest proiect de lege, consumatorii ar trebui să se bucure de mai multă transparență a produselor financiare destinată consumatorilor, diminuare semnificativă a practicilor comerciale incorecte și clauzelor abuzive în relațiile consumatorilor de servicii financiare. de exemplu, contractele de credit să fie mai transparente și să nu admită supraîndatorarea clienților prin anumite prevederi ascunse și soluționarea eficientă a disputelor cu prestatorii de servicii financiare. Pentru a îndeplini acest mandat CNPF urmează să preia anumite atribuții cum ar fi monitorizarea corectitudinii elaborării și aplicării reglementărilor interne ale companiilor, de exemplu mecanismul de soluționare a reclamațiilor clienților, verificare conformității privind dezvăluirea informațiilor și transparență pentru servicii financiare, examinarea reclamațiilor primite și medierea litigiilor legate de contractele de servicii financiare cu consumatorii.

Un alt aspect important introdus în acest proiect de lege este că CNPF va primi un mandat de implementare a programelor de educație financiară a populației. Sectorul financiar este unul fundamental pentru bunăstarea țării și este extrem de important ca statul să creeze programe și măsuri care să asigure un comportament responsabil atât a consumatorilor de servicii financiare, cât și a companiilor din domeniu, mai ales în contextul în care piața serviciilor financiare este în continuă creștere.

Total
0
Shares
Total
0
Share