Compania Air Moldova ar putea să nu mai revină cu operațiuni pe Aeroportul Internațional Chișinău. Declarația a fost făcută de directorul Autorității Aeronautice Civile, Vasile Șaramet, în cadrul emisiunii DESCIFRAT, scrie Agora.md
Șeful de la AAC susține că Air Moldova nu reușește, deocamdată, să identifice resurse pentru a întoarce datoriile.
„Ei și-au anunțat pasagerii că vor anula zborurile până pe data de 30 iunie. Ei sunt în procedura de restructurare a datoriilor, fac demersuri la adresa tuturor creditorilor pentru a-și revedea modul în care întorc datoriile. Din câte cunosc eu o mare parte dintre creditori nu le satisface această cerere. Nu știm cum va evolua, este trist, dar cel mai probabil ei nu vor relua operațiunile”, a spus Șaramet.
Directorul Autorității Aeronautice Civile a explicat ce se va întâmpla cu biletele care au fost cumpărate din timp pentru zboruri cu această companie avia:
„Când cumpărăm un bilet cu cardul bancar, prin intermediul paginilor web, la bancă se blochează o anumită sumă din acești bani, special pentru a întoarce costul biletului în cazul în care pasagerul nu a zburat. Dacă pasagerul nu a zburat, poate merge la bancă și să retragă banii. La momentul când Air Moldova și-a sistat activitatea, aveau în conturi undeva 150-160 de milioane de lei. Ieri era aproximativ jumătate de sumă, ceea ce înseamnă că pasagerii singuri au extras banii prin intermediul acestui instrument”.
Precizăm că, începând cu 28 februarie, compania AirMoldova a început să anunțe aproape zilnic, o serie de anulări a curselor. În toate comunicatele, decizia este explicată prin „dificultăți operaționale” și aeronave indisponibile.
Fostul președinte al Comisiei parlamentare de anchetă, care a examinat legalitatea privatizării companiei de stat „Air Moldova”, Igor Munteanu, afirma că procesul a avut loc cu grave abateri de la normă. În cadrul unei emisiuni televizate, acesta a afirmat că o lună înainte de privatizare, compania obținuse un ajutor de la stat în sumă de 90 milioane lei.
Afirmațiile au fost susținute și de fostul vicepreședinte al Parlamentului, Alexandr Slusari, care, în cadrul aceleași emisiuni, a declarat că privatizarea s-a făcut printr-o schemă care are la bază datorii artificiale, o procedură viciată de concurs și mai multe tranzacții financiare dubioase
Mai mult, la 13 decembrie 2021, Procuratura Anticorupție anunța că a trimis în instanța de judecată un dosar penal privind delapidările de la Air Moldova, fiind vizate două persoane care au deținut anterior funcții în cadrul companiei. AGORA a solicitat mai multe informații privind statutul acestei cauze în prezent, însă instituția nu a răspuns până la ora publicării acestui material.
La 20 aprilie curent, angajații operatorului avia Air Moldova au lansat o petiție publică în care cer președintei Maia Sandu să intervină pentru deblocarea situației financiare precare a companiei. Aceștia constată că compania nu poate achita salarii și servicii de aeroport și riscă să intre în faliment în câteva zile.
În același timp, mai multe curse ale companiei avia Air Moldova au fost anulate la 19 și 20 aprilie. E vorba de destinații dinspre și spre Irlanda, Turcia, Georgia și Italia. Contactați de AGORA, reprezentanții companiei spun că motivele anulărilor sunt aceleași care au fost invocate anterior.