Dan Perciun, ministrul Educației: „Trebuie să decidem câți elevi sunt necesari pentru ca o școală să poată oferi o educație de calitate”

Ministrul Educației, Dan Perciun, afirmă că societatea trebuie să poarte o discuție sinceră și echilibrată despre viitorul școlilor cu un număr mic de elevi, astfel încât să fie garantată calitatea actului educațional. Reacția sa a venit după discursul ținut de Victoria Belous, fost ministru al Finanțelor și actual deputat PAS, în plenul Parlamentului.

„Una dintre cele mai sensibile, dar inevitabile discuții pe care trebuie să le avem ca societate ține de numărul minim de elevi necesar pentru ca o școală să poată oferi o educație de calitate”, a declarat Dan Perciun.

El a întrebat dacă este justificată menținerea gimnaziilor unde învață doar câțiva copii, în condițiile în care există alternative mai bine dotate: „Dacă în apropiere există o școală bine dotată, cu profesori calificați la toate disciplinele și cu acces la activități extracurriculare, este justificat să menținem cu orice preț un gimnaziu (clasele V–IX) în care învață doar 30 de copii? Dar 10? Dar 5? Sau, poate, ar fi mai potrivit ca elevii de gimnaziu să fie transportați către o instituție mai mare din apropiere, iar școala actuală să devină școală primară?”

Ministrul a extins reflecția și asupra școlilor primare: „La fel, dacă într-o școală primară învață cinci copii — trebuie păstrată cu orice preț acea școală? Dar dacă sunt doar doi? Poate merită reorganizată în școală primară-grădiniță? Nu există răspunsuri simple sau universale la aceste întrebări.”

Dan Perciun a mai ridicat și problema distanței până la instituțiile mai mari: „Ce înseamnă, de fapt, «aproape»? Suntem gata să acceptăm ca elevii să parcurgă 30 de kilometri până la o școală mai bine dotată? Sau limita rezonabilă ar fi 20 de kilometri? Poate doar 3? Este acceptabil un drum de 30 de minute cu un autobuz confortabil și sigur, sau considerăm că distanța nu trebuie să depășească 5 minute de mers?”

Oficialul a subliniat că, în prezent, fiecare raion aplică criterii diferite: „Diferite consilii raionale răspund astăzi în mod diferit la aceste întrebări, iar rezultatul este o practică extrem de neuniformă la nivel de țară. În unele raioane se mențin școli cu câțiva elevi, în altele se optează pentru reorganizare.”

„Un lucru este însă cert: trebuie, ca societate, să oferim un răspuns comun acestor întrebări — chiar dacă el nu va fi simplu și va necesita curaj, echilibru și empatie față de comunitățile afectate”, a conchis ministrul Educației.

Total
0
Shares
Total
0
Share