De ce decretul privind „emisarul special” ridică probleme de constituționalitate?

Președintele PSRM, Igor Dodon, a declarat că decretul prin care Președintele Republicii Moldova a instituit funcția de „emisar special pentru dezvoltare și reziliență” ridică „probleme serioase de legalitate și constituționalitate”.

„Recent, Președintele Republicii Moldova a instituit, prin decret, funcția de „emisar special pentru dezvoltare și reziliență”. La prima vedere, pare o inițiativă acceptabilă. În realitate, însă, aceasta ridică probleme serioase de legalitate și constituționalitate”, a declarat Igor Dodon.

Acesta susține că funcția nu are bază legală. „În legislația Republicii Moldova NU există funcția de emisar: nu apare în clasificatorul funcțiilor publice; nu este reglementată de vreo lege; nu este prevăzută în sistemul de salarizare bugetară”. Totodată, Dodon a precizat că „funcția a fost creată doar printr-un regulament intern al Aparatului Președintelui, deși regulamentele NU pot crea funcții noi – asta se face doar prin lege, votată de Parlament”.

Igor Dodon a invocat și atribuțiile stabilite prin decret. „Emisarul reprezintă Președintele în țară și peste hotare, cooperează cu instituții de securitate, promovează imaginea statului, atrage finanțări și expertiză internațională. Aceste atribuții țin de politica externă, securitate și executiv, domenii strict reglementate de Constituție”. El a menționat că „emisarii nu depun jurământ de credință țării”.

În opinia sa, decretul încalcă separația puterilor în stat. „Prin crearea acestei funcții prin decret, Președintele își asumă un rol de legiferare, ceea ce contravine art. 6 din Constituție (separația puterilor). Președintele NU are dreptul constituțional de a crea funcții publice prin acte subordonate legii”.

Liderul PSRM a invocat și probleme de transparență și integritate. „Deși emisarul este declarat voluntar și neremunerat, activitatea sa este susținută logistic din bugetul de stat (deplasări, diurne, protocol). Apar întrebări legitime: declară sau nu averea și interesele? Cine îl controlează politic și administrativ? Poate cumula alte funcții sau interese private?”

Igor Dodon a mai declarat că „practica internațională este clară”, menționând că „Curțile constituționale din Germania, Turcia, România, UE și alte state au stabilit constant că doar legea poate crea funcții publice cu atribuții semnificative”.

În concluzie, acesta a afirmat că „decretul de numire a emisarului special este emis fără temei constituțional, creează norme primare prin acte inferioare legii și riscă să compromită principiile statului de drept, legalității și separației puterilor”. Totodată, Dodon a anunțat că „acest proiect de sesizare la Curtea Constituțională a fost elaborat de juriștii, experți în domeniu constituțional și a fost remis colegilor din opoziție”, solicitând „opinia societății, a specialiștilor și experților cu privire la argumentele invocate”.

Total
0
Shares
 
Total
0
Share