DOC // Nosatîi și Popescu au retras atașatul militar la NATO. Moldova, fără reprezentant la cea mai importantă Alianță de apărare

Prin demersul din 05 mai 2022, Anatolie Nosatîi, ministru al Apărării, a intervenit către Ministerul Afacerilor Externe și Integrării europene cu solicitarea de a examina posibilitatea de a efectua unele modificări în statele de personal, prin excluderea funcției de Consilier (atașat militar la Cartierul General NATO) la Ambasada Republicii Moldova în Regatul Belgiei, Reprezentanțele militare ale Republicii Moldova în străinătate. În demersul său, Nosatîi scrie că excluderea funcției de atașat militar la Cartierul General al NATO este în contextul revizuirii cheltuielilor bugetare, scrie realitatea.md

După ce a recepționat solicitarea Ministerului Apărării, actualul ministru al Afacerilor Externe a solicitat Guvernului Gavrilița să pună pe ordinea de zi a Executivului subiectul privind lichidarea funcției de atașat militar la NATO, în pofida faptului că în țara vecină are loc un război care durează de peste 6 luni de zile și suntem martorii unei agresiuni militare a Federației Ruse împotriva Ucrainei, țara noastră fiind o posibilă țintă a destabilizărilor din regiune.

Aflându-se despre demersurile vădite ale miniștrilor Anatolie Nosatîi și Nicu Popescu privind lichidarea funcției de reprezentant militar al Republicii Moldova la Cartierul General NATO, pe masa premierului Natalia Gavrilița a parvenit o notă desfășurată despre planul acestora.

În nota sa, petiționarul o informează pe șefa Guvernului despre necesitatea strategică privind menținerea funcției de atașat militar la Cartierul General NATO, precum și i-a explicat că militarul trimis pe lângă ACO/ACT/SHAPE nu poate acoperi și funcția supusă lichidării la discreția personală a lui Nosatîi.

Din petiția menționată mai sus, Gavrilița a aflat că Republica Moldova nu are atașat militar la NATO începând cu luna august 2021, iar până în prezent această problemă nu a fost soluționată. Mai mult, militarul retras la dorința unilaterală a lui Anatolie Nosatîi a fost restabilit în funcție printr-o hotărâre a instanței de judecată, dar instituțiile responsabile ”se joacă de-a ţara-n bunghi” și tărăgănează executarea deciziei judecătorești. Mai mult, din cauza inacțiunilor instituțiilor statului, interesele Republicii Moldova pe lângă NATO nu sunt reprezentate la nivelul cuvenit.

Militarul care a trimis notă la Cabinetul premierului Natalia Gavrilița a mai subliniat, că acțiunile lui Ministerului Apărării și a celui de Externe aliniază Republica Moldova la aceeași politică inferioară de reprezentare militară pe care o au Kârgâstanul și Belarusul, aceste două state desconsiderând prezența la discuțiile de pe lângă NATO.

”Prezența militară la Cartierul General NATO dă un semnal politic foarte puternic pentru Aliații NATO că țara parteneră (în cazul dat Republica Moldova) este un partener credibil și dorește o discuție și o cooperare la nivelul cel mai înalt posibil. La Cartierul NATO se discută și se iau deciziile cele mai importante, iar toate eșaloanele de mai jos doar le execută. Din punct de vedere diplomatic, din moment ce țara nu are reprezentanță la cel mai înalt nivel – dă semn că, cooperarea cu NATO nu este o prioritate pentru Republica Moldova. Este absurd să ai poziție diplomatică de nivel înalt și să renunți la ea. Acest gest este privit de NATO, UE, dar și de orice alt stat, cu neîncredere. Este adevărat, că mai există două țări, care au completate doar funcțiile de Reprezentant Militar Național la Comandamentul Suprem al Puterilor Aliate în Europa (SHAPE), acestea sunt Kârgâstanul și Belarus. Republica Moldova cu agenda sa de cooperare cu NATO și UE nu trebuie să se alinieze celor două state menționate, ci la experiențele moderne din țările europene, care optează pentru o cooperare mai aprofundată cu structurile Euroatlantice”, scrie în nota militarului.

”Din punct de vedere militar, toate deciziile militare la NATO se iau în Comitetul Militar NATO. Comitetul Militar este cel mai înalt for militar al Alianței. Când Republica Moldova are Reprezentant Militar la Cartierul General NATO, are și un loc la masa de discuții unde se iau deciziile, se expun părerile și pozițiile naționale. Este lipsit de sens să ai posibilitatea să participi la luarea deciziilor militare și să renunți la această posibilitate atunci când ai contingent militar în Kosovo, iar deciziile afectează contingentul Republicii Moldova. Consider că, colaborarea strânsă cu structurile NATO și UE în contextul conflictului armat la hotarele Republicii Moldova reprezintă o prioritate pentru țara noastră și urmează să fie efectuată la nivelul cel mai înalt. Funcția de Reprezentant militar pe lângă ACO/ACT/SHAPE (Mons, Belgia) nu poate substitui funcția de Consilier (atașat militar), care are statut mai înalt și este percepută astfel în mediul structurilor militare indicate”, a mai continuat petiționarul.

În urma prezentării acestor probe, de la nivelul conducerii Guvernului s-a dat indicația să fie retrasă inițiativa privind lichidarea funcției menționate, iar Executivul nu a mai examinat această inițiativă. După acest scandal, Ministerul Apărării a trimis către Ministerul Afacerilor Externe o nouă solicitare, cerând de această dată anularea procedurii de lichidare a funcției de atașat militar la Cartierul General NATO.

”Reieșind din angajamentele asumate de Republica Moldova în contextul obiectivului actual de aderare a țării noastre la UE, menținerii și dezvoltării pe viitor a relațiilor internaționale și militar-diplomatice cu statele partenere în sectorul de securitate și apărare a statului, MA intervine cu solicitarea de a anula procedura de excludere a funcției de Consilier (atașat militar) la Ambasada Republicii Moldova în Regatul Belgiei, Reprezentanțelor militare ale Republicii Moldova în străinătate”, scrie Nosatîi în scrisoarea sa nr.11/1015 din 01.08.2022 către Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene.

În pofida demersului privind anularea procedurii de lichidare a funcției menționate, până la situația de astăzi, problema privind restabilirea prezenței militare a Republicii Moldova la Cartierul General NATO nu a fost soluționată, iar militarul desemnat în mod oficial și repus în funcție prin hotărârea instanței de judecată este reținut la vatră, el fiind detașat prin ordinul lui Nosatîi la o altă instituție din afara Ministerului Apărării, demonstrându-se acțiunile vădite ale ministrului Apărării, țara noastră fiind lipsită în continuare de un reprezentant militar la cea mai importantă Alianță de apărare colectivă la nivel mondial.

Menționăm că, după lipsirea Republicii Moldova de reprezentant la NATO și pentru neexecutarea hotărârii judecătorești a fost inițiat o cauză penală, iar persoanele responsabile vor trebui să prezinte explicațiile de rigoare. Dosarul se află pe rolul Procuraturii Anticorupție.

Total
0
Shares
Total
0
Share