DOC // „Tun” de 127 de milioane de lei la aeroport! Investiții uriașe în construcții improvizate, fără un plan strategic și studii de fezabilitate

Investiții uriașe și lipsă totală de transparență și previzibilitate la Aeroportul Internațional Chișinău. Administrația AIC a aprobat un buget în mărime de peste 127 de milioane de lei, pentru niște presupuse lucrări de construcție, fără o planificare strategică și studii de fezabilitate, dar și fără o informare clară cu privire la aceste cheltuieli. Asupra acestui fapt atrage atenția activistul civic Vlad Bilețchi, care a solicitat, printr-un demers oficial, administrației aerogării detalii în acest sens.

„Un tun de peste 127 de milioane de lei se pregătește la aeroport. Este vorba despre niște lucrări de construcție care se planifică, dar care nu au la bază un studiu de fezabilitate sau plan de investiții.

La ora actuală, în Aeroportul Internațional Chișinău avem un flux foarte mare de călători. Din cauza războiului din Ucraina avem peste un milion de pasageri care s-au adăugat peste numărul existent. Respectiv, apare o întrebare logică și necesară: sau extindem aeroportul existent, sau construim un terminal nou, sau reparăm terminalul vechi care există? La această întrebare răspuns clar nu există”, menționează Bilețchi, într-o postare video.

Acesta atrage atenția că, în astfel de cazuri, este obligatorie existența unui plan argumentat și formulat în termeni exacți, în plus, această informație trebuie făcută publică, așa cum se întâmplă în statele europene și lumea civilizată.

„Nimeni nu a făcut niciun studiu ca să vedem care plan este mai fezabil, în cât timp o să răscumpărăm banii, care sunt riscurile, să facem o analiză de riscuri și oportunități, care sunt punctele forte, care sunt punctele slabe”, a adăugat activistul.

Mai mult, Vlad Bilețchi a publicat răspunsul oferit de administratorul interimar al AIC, Sergiu Spoială, în care acest spune că ei nu fac planuri de investiții, ci planuri de achiziții, chiar dacă, în acest caz este vorba despre construcții capitale.

„Ca să fie foarte clar cum stă treaba: obiectivul este de a cheltui niște bani de la aeroport, ca aceștia să nu ajungă la stat. Acest plan de cheltuieli, semnat de oamenii afiliați și numiți în funcție pe criterii de afiliere de partid, de rudenie, care au fost cu toții de acord și au semnat într-o veselie, fără niciun fel de studiu, fără niciun fel de transparență”, spune Vlad Bilețchi.

În concluzie, acesta se întreabă cine își asumă răspunderea dacă această investiție nu va putea fi recuperată.

„Dacă mâine se termină războiul din Ucraina și nu vom mai avea acest flux de pasageri, cum această situație va influența recuperarea investiției? Nu avem nevoie de plan de achiziții, ne trebuie plan de investiții, noi doar nu cumpărăm niște găleți de vopsea sau hârtie de birou, noi investim într-o construcție, care trebuie să se răscumpere. Nu vom face asta în fiecare an, de aceea, trebuie să facem o planificare strategică. Dar ei înțeleg că a mai rămas foarte puțin timp până la alegeri și acu-i acu’!”, a subliniat Vlad Bilețchi.

Menționăm că, doar cu o zi înainte, Aeroportul Internațional Chișinău a fost în centrul unui alt scandal, după ce s-a constatat că în funcțiile cheie de la aeroport au ajuns persoane aflate în legături de rudenie și apropiate fostului ministru al infrastructurii, Andrei Spînu, dar și partidului de guvernământ, PAS.

 

Total
0
Shares
2 comments

Comments are closed.

Total
0
Share