Sistemul de aterizare instrumentală ILS CAT III, implementat de fostul concesionar Avia Invest, a fost testat cu succes pe Aeroportul Internațional Chișinău, demonstrând performanțe excepționale în condiții de vizibilitate extrem de redusă. În prima zi de funcționare, șase aeronave au reușit să aterizeze în siguranță, chiar și în condiții de ceață densă, fără întârzieri semnificative sau redirecționări majore. Doar o aeronavă a fost redirecționată la un aeroport de rezervă, decizia aparținând comandantului aeronavei.
Acest sistem, care îmbunătățește conectivitatea și siguranța operațiunilor aeriene, permite desfășurarea zborurilor fără perturbări și oferă pasagerilor o experiență de călătorie mai sigură și confortabilă. În absența acestuia, toate zborurile ar fi fost deviate către alte aeroporturi, generând inconveniente majore pentru pasageri și operatorii aerieni.
Încă din 2015, Avia Invest a realizat investiții de peste 6,5 milioane de euro pentru pregătirea tehnică a aeroportului, finalizând lucrări esențiale precum modernizarea sistemelor de iluminat și semnalizare, înlocuirea infrastructurii electrice și adaptarea pistei și căilor de rulare la cerințele ICAO pentru categoria III. Sistemul ILS CAT III era pregătit pentru lansare încă din 2017, însă implementarea finală a fost întârziată cu opt ani.
”Deși contractul de concesiune nu prevede adaptarea acestui sistem la categoria CAT 3B, Compania AVIA INVEST a investit peste 6,5 mln euro pentru modernizarea sistemului electroluminos de asigurare a zborurilor și adaptarea lui la categoria cea mai superioară (CAT 3B).
Toate modificările tehnice implementate de AVIA INVEST la Aeroport pentru sporirea siguranţei zborurilor vor permite creşterea categoriei privind dotarea tehnică pentru aterizarea în condiții de vizibilitate redusă de la CAT2 la CAT 3B. În prezent, în conformitate cu cerințele ICAO există mai multe categorii, iar cea din urmă asigură aterizarea aeronavelor pe pistă pe o vizibilitate orizontală de cel puțin 75 m și verticală de 15 m. Altfel, AIC a fost dotat tehnic cu toate cele necesare pentru a asigura aterizarea și decolarea aeronavelor în maximă siguranţă chiar şi în condiţiile de vizibilitate foarte redusă”, transmitea Avia Invest, în decembrie 2019, scrie newsmaker.md
Întârzierea a fost cauzată de lipsa modernizării sistemelor de navigație aeriană de către I.S. „MoldATSA” și de nealinierea companiilor și structurilor din aviația civilă la cerințele categoriei III. În acest timp, aeronavele și echipajele aeriene trebuiau, de asemenea, să fie echipate și instruite corespunzător.
”Începând cu data de 23 ianuarie, Aeroportul Internațional Chișinău intră oficial în categoria aeroporturilor dotate cu sistemul de aterizare instrumentală ILS CAT III. Această certificare permite operarea zborurilor în condiții de vizibilitate extrem de redusă, eliminând restricțiile anterioare și contribuind semnificativ la reducerea întârzierilor și anulărilor de zboruri”, este comunicatul de presă, din 21 ianuarie, publicat de AIC și confirmat de MoldATSA.
”Implementarea proiectului a fost posibilă și datorită suportului oferit de statele membre ale EUROCONTROL prin intermediul Fondului de solidaritate, datorită căruia din 2023 până în prezent Î.S. MoldATSA a beneficiat de un suport financiar nerambursabil în valoare de cca 2,8 mln. euro din care cca 800 mii au fost direcționate pentru modernizarea sistemului de aterizare instrumentală, constituind doar o parte din totalul investițiilor efectuate pentru implementare”, este scris în comunicatul AAC, confirmându-se că investiția nu aparține Aeroportului Internațional Chișinău, iar o parte din cheltuiala recentă a fost acoperită prin intermediul EUROCONTROL.
1 comments
Comments are closed.