Fostul șef adjunct al Poliției Naționale, Gheorghe Cavcaliuc a venit pe pagina sa de Facebook cu câteva sfaturi, pentru a evita ambuteiajele sau cel puțin de a le reduce. Acest lucru a venit cu ocazia intenției autorităților de a fluidiza traficul în orele de vârf.
Cavcaliuc face referință la un studiu amplu a acestei probleme, foarte importante și grave pentru chișinăuieni și oaspeții capitalei. Acest studiu a fost realizat de colectivul de la IGP în decursul unei perioade de 6 luni, cu ajutorul fostului primar interimar al capitalei, Ruslan Codreanu. Studiul a fost realizat cu ieșirea la fața locului în toate segmentele cu probleme.
1). Interzicerea transportului de mare tonaj de a intra în capitală, între orele 07:00 -09:00 (atunci când cei din suburbii vin la serviciu, duc copiii la școală și grădiniță, sau vin pentru necesitățile sale în oraș) și ieșirea din capitală între orele 16:00-19:00 (plecarea acasă a celor care locuiesc în suburbii).
De ce? Fiindcă dimensiunile unui camion mare înlocuiește 3 mașini mici în circulație – instantaneu se mărește numărul transportului mic, iar dacă acest tip de camion este implicat într-un accident rutier cât de minor, acest fapt provoacă pe loc blocaj și ambuteiaj infernal, consecințele căruia durează câteva ore, dar pentru o stradă din capitală în orele de vîrf acest lucru este o problemă gravă.
2). Mărirea ciclului semafoarelor inteligente a culorii verzi la intrarea în oraș între orele 07:00 – 09:00 (atunci când cei din suburbii vin la serviciu, duc copiii la școală și grădiniță, sau vin pentru necesitățile sale în oraș) și ieșirea din capitală între orele 16:00-19:00 (plecarea acasă a celor care locuiesc în suburbii).
Aceste soluții sunt necesare atunci când în aceste direcții se atestă un flux mai mare de transport. Această acțiune va permite circulația unui flux mai mare de transport în perioada dată, când majoritatea cetățenilor vin la serviciu și seara pleacă acasă. Conform analizei realizate prin intermediul camerelor video de la intrarea și ieșirea din oraș, precum și implicarea fizică a ofițerilor de patrulare la fluidizarea traficului rutier și înlocuind semaforul, acest lucru va permite fluidizarea acestor zone aproximativ cu 90% mai mult decât trec automobile la acest moment cu prezentul ciclu al culorii verzi a semaforului.
3). Inițierea unui dialog cu agenții economici care își desfășoară activitatea în capitală, inclusiv companiile de distribuire a mărfurilor, dar și cele în domeniul construcțiilor și după o perioadă de adaptare acordată acestora, de instituit un orar obligatoriu, ca în țările dezvoltate, iar distribuirea mărfurilor sau deservirea șantierelor de construcții de către agenții economici din capitală să fie efectuată între orele 20:00-22:00 și 05.00 – 07.00, atunci când acea mașină care aduce marfa, parcată pe o stradă doar cu 2 benzi, să nu creeze incomoditate și ambuteiaj de 20-50 de mașini în ora de vârf a zilei, când toți se grăbesc pentru a realiza lucruri importante și așteaptă până respectiva mașină descarcă 2 lăzi de bere la o cafenea sau un bar (sunt încrezator că mulți din cetăteni se ciocnesc zilnic cu această problemă).
4). Consultarea cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și modificarea obligatorie a programelor de studiu a elevilor claselor a 9-a, 10-a,11-a, 12-a și cele universitare, urmând ca ele să înceapă după ora 11:00 toate. Acest lucru ar permite fluidizarea orașului de o parte mare de mașini private, taxi, microbuze, troleibuze, autobuze, care circulă între orele 8:00-10:00 ca să ajungă toți la aceeași oră la serviciu, liceu sau universitate.
Această soluție ar permite ca, în primele ore ale dimineții, prioritar să meargă la serviciu persoanele care încep programul de muncă la 08:00 – 09:00 și duc la grădiniță și la școală copiii însoțiți de părinți.
Apoi în al doilea ciclu merg liceenii claselor menționate mai sus și studenții tuturor instituțiilor superioare de învățământ, profesorii, dar și alți angajați de suport ai acestor instituții.
5). Schimbarea modului de circulație rutieră și instituirea de noi modalități de circulație la intersecțiile unde sunt comise cele mai multe accidente rutiere, care în consecință creează ambuteiaje (am început implimentarea acestor acțiuni la 4 locații din capitală, vezi foto).
6). Întreprinderea măsurilor concrete pentru atenționarea, monitorizarea și sancționarea dură a șoferilor de microbuze, care staționează neregulamentar și creează haos în trafic și situații de accident, care în consecință creează ambuteiaje.
7). Amplasarea în orele 07:00 – 10:00, 11:00 – 13:00 și 16:00 – 19:00, la cele mai aglomerate și cu risc sporit de accidente rutiere treceri de pietoni, intersecții si cercuri giratorii a angajaților INP pentru fluidizarea traficului, a Bunicilor Grijulii și a Carabinierilor pentru a responsabiliza pietonii și ajuta copiii, bătrânii neputincioși și persoanele cu dizabilități – reglarea acestor procese va preveni foarte multe accidente rutiere cu implicarea celor menționați mai sus si a pietonilor iresponsabili și în consecință ambuteiajele (acestu lucru se realiza frecvent în timpul când conduceam Poliția Națională).
Acestea și alte soluții fără investiții, dar care aduc soluționarea ambuteiajelor în capitală sunt înregistrate în cancelaria IGP, INP și a Primăriei Capitalei.
Fostul șef adjunct al IGP spune că a identificat și alte soluții, dar acestea necesită investiții dar pe termen lung ar putea rezolva problema ambuteiajelor și traficului din capitală. Acum însă, fără investiții mari, Primăria și IGP pot implementa soluțiile identificate în studiu.