Executivul a votat proiectul de lege privind acțiunile pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor.
Necesitatea documentului vine din situațiile în care drepturile consumatorilor sunt încălcate, fie că vorbim despre produse defecte sau practici comerciale înșelătoare. La moment există o procedură generală de acțiune colectivă reglementată de Codul de procedură civilă, însă este necesar un mecanism eficient care să permită consumatorilor să se apere colectiv împotriva comercianților care le încalcă drepturile.
Astfel, în cazul în care un comerciant ar vinde produse defecte sau aplică practici înșelătoare, cetățenii nu vor mai fi nevoiți să lupte singuri. Organizațiile care le reprezintă interesele vor putea cere în instanță măsuri clare și reparatorii – fie că este vorba de rambursarea banilor, înlocuirea produselor sau încetarea practicilor ilegale.
Proiectul votat stabilește obiective clare și mecanisme practice care vor permite soluționarea problemelor. Un punct cheie este introducerea tranzacțiilor privind remedierile, care oferă posibilitatea ca părțile implicate – consumatorii și comercianții – să ajungă la acorduri care să rezolve problemele într-un mod rapid și echitabil. În acest fel, poate exista o economie sănătoasă, bazată pe respect reciproc între consumatori și comercianți.
Mai mult, proiectul contribuie la alinierea Republicii Moldova la standardele europene. Mecanismul adoptat va proteja consumatorii, va consolida încrederea investitorilor străini în piața noastră, corectă, transparentă și atractivă.