Pentru o mai bună înțelegere a procesului de vetting, Comisia a transmis un material informativ care analizează implicațiile și consecințele juridice ale retragerii din procesul de evaluare, în diferite etape ale procesului. Comisia a detaliat efectele retragerii în baza celor trei legi care reglementează vetting-ul în Republica Moldova, precum și impactul asupra candidaților și judecătorilor în funcție.
Retragerea din procesul de vetting: implicații și consecințe juridice
Evaluarea externă a judecătorilor din Republica Moldova este reglementată de Legea 26/2022, Legea 65/2023 și Legea 252/2023. Pe baza Legilor 26/2022 și 65/2023 sunt evaluați atât judecători, cât și non-judecători, iar pe baza Legii 252/2023 sunt evaluați doar judecători. În funcție de legea conform căreia are loc evaluarea, efectele retragerii din procesul de evaluare sunt diferite.
Retragerea candidaților din procesul de evaluare conform Legii 26/2022
Toți subiecții Legii 26/2022 au calitatea de candidați. Aceștia pot include atât judecători în funcție, cât și profesioniști din alte domenii juridice sau non-juridice. Orice candidat se poate retrage din concurs din inițiativă proprie sau poate fi retras de către entitățile responsabile de organizarea concursurilor, adică Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), Ministerul Justiției sau Parlamentul. Retragerea poate avea loc atât până la, cât și după inițierea evaluării, adică din momentul în care Comisia expediază formularele Declarației pentru 5 ani și Chestionarul de etică.
În cazul retragerii din inițiativă proprie a candidatului în privința căruia a fost inițiată evaluarea, Comisia adoptă o decizie de constatare a retragerii din concurs. Curtea Constituțională și CSJ (în cauza Gavrilenco v. Comisia) au confirmat corectitudinea acestei practici.
Referitor la retragerea candidaților în privința cărora a fost inițiată evaluarea de către entitățile responsabile de organizarea concursurilor (e.g. în cazul aderării unui candidat la un partid politic), până în prezent, Comisia a luat act de astfel de retrageri. Deoarece o cauză relevantă (Teleuca v. Comisia) este pendinte la CSJ, Comisia așteaptă soluția acesteia pentru acțiuni ulterioare.
Retragerea din inițiativă proprie a candidatului indiferent de motivul invocat de acesta este echivalată prin efectul legii cu nepromovarea evaluării. Totuși, unica consecință juridică în acest caz este imposibilitatea candidatului de a participa la concurs. Legea nu prevede interdicția de a participa ulterior la alte concursuri.
Retragerea judecătorilor din procesul de evaluare conform Legilor 65/2023 și 252/2023
Judecătorii în funcție ai CSJ, ai Curților de Apel și ai judecătoriilor care ocupă sau au ocupat funcții de conducere și care sunt evaluați în virtutea funcțiilor deținute, nu se pot retrage din evaluare.
Legile 65/2023 și 252/2023 stabilesc, deopotrivă, că judecătorii evaluați în virtutea funcțiilor deținute își pot depune demisia în termen de 20 de zile de la notificarea privind inițierea evaluării. Depunerea cererii de demisie după expirarea acestui termen, indiferent de motivul invocat, se echivalează cu nepromovarea evaluării.
Aceștia pot fi retrași doar de către CSM (e.g. la eliberarea din funcție în alte circumstanțe). În acest caz, Comisia ia act de retragere și nu emite o decizie, o hotărâre sau un raport. Pe baza Legilor 65/2023 și 252/2023 deciziile finale se dau de CSM, sub forma unor hotărâri.
Retragerea candidaților din procesul de evaluare conform Legilor 65/2023 și 252/2023
În afară de judecătorii în funcție ai CSJ, în baza Legii 65/2023, sunt evaluați și candidații la aceste funcții. Pe baza Legii 252/2023 sunt evaluați judecătorii în funcție ai curților de apel și cei din funcțiile de conducere din judecătorii, dar și candidați pentru aceste funcții.
În cazul retragerii din inițiativă proprie a candidatului care a fost notificat de către Comisie cu privire la inițierea evaluării, Comisia ia act de retragere și nu emite o decizie, o hotărâre sau un raport.
În cazul retragerii candidatului de către CSM (e.g. acesta a pierdut eligibilitatea de a participa la concurs ca urmare a demisiei din funcția de judecător), Comisia ia act de retragere și nu emite o decizie, o hotărâre sau un raport. Decizia o ia CSM prin adoptarea unei hotărâri. Pe baza Legilor 65/2023 și 252/2023 deciziile finale se dau de CSM, sub forma unor hotărâri.
Nici retragerea din inițiativă proprie, nici cea de către CSM, nu echivalează prin lege cu nepromovarea evaluării. Unica consecință juridică este imposibilitatea candidatului de a participa la concurs. Legea nu prevede interdicția de a participa ulterior la alte concursuri.