Republica Moldova a importat aproximativ 436,2 mii de tone de benzină în perioada ianuarie 2024 – aprilie 2025, dintre care 206,9 mii de tone au fost destinate consumului intern, în creștere cu circa 12% față de 2023, potrivit datelor analizate de expertul Iurie Rija.
Creșterea importurilor este explicată prin majorarea cererii interne, determinată de intensificarea mobilității individuale și o densitate tot mai mare a parcului auto, estimată la 34,7 automobile/km². Totodată, activitatea de reexport a contribuit la volumul total.
Un vârf al importurilor a fost atins în noiembrie și decembrie 2024, când prețurile de import au fost printre cele mai mici ale anului, încurajând operatorii să-și constituie stocuri. În aprilie 2025, prețul mediu a ajuns la 12,78 lei/kg, dar fără o creștere semnificativă a volumului importat.
România a fost principalul furnizor, cu 95% din volumul total, provenind din rafinăriile de la Ploiești și Midia. Alte țări europene – precum Grecia, Ungaria și Bulgaria – au furnizat cantități nesemnificative, confirmând dependența energetică de România.
Această tendință crește presiunea asupra infrastructurii de transport și accentuează dependența de combustibili fosili, mai ales în contextul unui consum mediu zilnic de peste 500 de tone de benzină, la care se adaugă volume și mai mari de motorină și gaz lichefiat.