În Moldova vor fi introduse grupe pilot de suport pentru copiii cu dizabilități severe în școlile generale

Republica Moldova marchează astăzi Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, iar Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a anunțat că, începând cu februarie 2026, în instituțiile de învățământ general vor fi organizate grupe pilot de suport pentru copiii cu dizabilități severe, ca parte a celor 11 modificări propuse la Codul Educației.

Grupele vor include cel mult șase copii cu dizabilități intelectuale severe și vor fi asistate de două cadre didactice. Eligibilitatea elevilor va fi monitorizată strict, cu implicarea reprezentanților MEC, pentru a asigura includerea acestora într-un proces educațional adaptat competențelor lor. Copiii vor continua să participe la activități alături de clasele în care sunt înscriși, inclusiv lecții și activități extracurriculare.

”În forma actuală, Codul Educației nu reglementează explicit organizarea grupelor cu suport specializat în învățământul general, ceea ce limitează capacitatea instituțiilor școlare de a răspunde adecvat nevoilor complexe ale copiilor cu dizabilități severe sau asociate”, a explicat ministrul Educației, Dan Perciun.

Datele Biroului Național de Statistică arată că persoanele cu dizabilități reprezintă 6,7% din populația R. Moldova, iar copiii cu dizabilități – 2,3% din totalul copiilor. La 1 ianuarie 2025, conform CNAS, 160 000 de persoane beneficiau de prestații sociale pentru dizabilitate, inclusiv 11 400 copii sub 18 ani. Dintre persoanele cu dizabilități, 55,1% au dizabilitate accentuată, 28,4% dizabilitate medie și 16,5% dizabilitate severă.

În anul școlar 2024–2025, în școlile generale erau înscriși 9 100 de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) și 1 500 de elevi cu dizabilități, iar alți 523 de copii cu CES și dizabilități studiau în școli pentru copii cu deficiențe în dezvoltarea intelectuală sau fizică. În perioada 2020–2025, numărul acestor școli s-a redus de la zece la șase unități, iar numărul elevilor a scăzut de la 541 la 523, dintre care 77,2% aveau deficiențe intelectuale.

Total
0
Shares
Total
0
Share