Norvegia construiește tunelul rutier subacvatic Rogfast, cu o lungime de 27 kilometri și un punct de adâncime de 392 metri sub nivelul mării, pentru a reduce timpul de călătorie între marile orașe de pe coasta de vest. Proiectul, parte a modernizării autostrăzii E39, este programat să fie finalizat în 2033, la un cost de aproximativ 2,4 miliarde dolari.
Construcția a început în ianuarie 2018, a fost suspendată la sfârșitul lui 2019 din cauza depășirilor de costuri și reluată la sfârșitul lui 2021. Tunelul va înlocui conexiunile de feribot și va reduce timpul de călătorie între Bergen și Stavanger cu aproximativ 40 minute.
”Tunelul va îmbunătăți semnificativ conectivitatea de-a lungul coastei de vest a Norvegiei, prin crearea unei legături mai rapide și mai fiabile între regiunile Stavanger și Haugesund”, a declarat Anne Brit Moen, manager de proiect la Skanska.
Rogfast va avea două tuburi separate, fiecare cu două benzi de circulație, și un sens giratoriu dublu amplasat la 260 metri adâncime, care va conecta insula Kvitsøy. Pentru a asigura precizia, construcția avansează din ambele capete, cu o marjă de eroare de doar 5 centimetri, folosind scanare laser și modelare digitală.
”Dacă te abați de la aceasta, creezi mult mai mult material care trebuie scos și apoi mult mai mult care trebuie umplut din nou – este vorba de camioane întregi. Deci, nu este doar un factor de risc, ci și un factor financiar”, a explicat Moen.
Proiectul este una dintre cele mai complexe etape ale autostrăzii E39, care urmărește transformarea traseului de 1 100 kilometri într-un drum fără feriboturi până în 2050.