Lege nouă pentru protecția consumatorilor de servicii financiare – reguli mai clare pentru credite, împrumuturi și asigurări

Din 25 octombrie 2025, intră în vigoare Legea nr. 189/2025, elaborată de CNPF și promovată de Ministerul Finanțelor, care stabilește norme mai stricte pentru transparența și corectitudinea serviciilor financiare oferite cetățenilor.

Noua lege are ca scop consolidarea unei relații corecte, transparente și sigure între consumatori și entitățile financiare, fie că este vorba despre bănci, organizații de creditare nebancară sau companii de asigurări.

Potrivit CNPF, „companiile de asigurări sunt obligate să ofere clienților informații clare și complete despre produsele lor, înainte de semnarea contractului”. Totodată, „instituțiile de credit trebuie să explice în detaliu condițiile împrumuturilor, inclusiv în cazul contractelor încheiate online sau în spațiile comerciale”.

Legea mai prevede că „toate contractele de credit vor include informații suplimentare pentru o mai bună protecție a intereselor consumatorilor”, iar „băncile și organizațiile de creditare nebancară vor fi obligate să comunice clar modul și condițiile de modificare a ratei dobânzii”.

O noutate importantă constă în extinderea competențelor de supraveghere ale CNPF, care „va monitoriza suplimentar activitatea asociațiilor de economii și împrumut, precum și a companiilor de colectare a datoriilor”.

Potrivit autorităților, beneficiile pentru cetățeni includ:
– informații mai clare și posibilitatea de a lua decizii financiare în cunoștință de cauză;
– protecție sporită împotriva abuzurilor și practicilor înșelătoare;
– consolidarea drepturilor consumatorilor;
– intervenții mai rapide din partea autorităților în caz de nereguli.

Legea nr. 189/2025 marchează un pas important în direcția alinierii Republicii Moldova la standardele europene privind protecția consumatorilor de servicii financiare.

Total
0
Shares
Total
0
Share