Traderii s-au revoltat împotriva operatorului rețelei de gaze din Republica Moldova, Vestmoldtransgaz (VMTG), după ce li s-a cerut să plătească tarife mai mari de transport pentru capacitatea rezervată înainte de majorarea prețurilor de la 1 septembrie, susține Independent Commodity Intelligence Services, articolul fiind comunicat de către Vlad Filat pe canalul său de pe Telegram.
”Cel puțin zece companii active la nivel regional și comercianți locali care au rezervat capacitate lunară sau trimestrială pentru gazele provenite din sudul Europei și care tranzitează Moldova către depozitele din Ucraina au fost notificați să plătească diferența dintre tarifele vechi și cele noi.
Traderii susțin că această creștere elimină competitivitatea uneia dintre cele mai atractive rute de tranzit din regiune și va bloca accesul Moldovei și Ucrainei la sursele de gaze non-rusești din sudul Europei.
Un trader internațional a declarat că, pe lângă afectarea viabilității economice a rutei, decizia va pune o povară majoră asupra consumatorilor moldoveni, care vor trebui să facă față unor facturi tot mai mari.
Un alt trader a spus că această creștere va afecta întreaga regiune.
El a pus sub semnul întrebării de ce VMTG a crescut tarifele cu 50%, având în vedere că nu a făcut investiții recente și că activele de transport pe care le operează acum au fost de mult amortizate.
PIERDERI PENTRU MOLDOVA
Într-o scrisoare trimisă către autoritatea de reglementare din Moldova, ministerul energiei, VMTG și Comunitatea Energetică, și văzută de ICIS, operatorul rețelei de gaze din Ucraina, GTSOU, a declarat că fluxurile inversate de-a lungul rutei Trans-Balcanice, care leagă sudul Europei de Ucraina, au „facilitat semnificativ oportunitățile de comerț transfrontalier în regiune.”
VMTG, o companie deținută majoritar de operatorul român al rețelei de gaze, Transgaz, a preluat operațiunile de transport din Moldova în septembrie 2023, în urma unei decizii a guvernului și a autorității de reglementare de a separa transportul de compania Moldovagaz. Transferul operațiunilor printr-un contract de leasing a fost realizat după ce Gazprom, acționarul majoritar al Moldovagaz, a cerut în mod repetat amânarea separării transportului.
Imediat după schimbare, VMTG a solicitat o majorare a tarifelor, care a fost aprobată de autoritatea de reglementare din Moldova.
Anul acesta, VMTG a cerut o nouă creștere, cu tarifele de intrare crescând de la 20,9 Lei/MWh/h (€1,08/MWh/h) la 30,7 Lei/MWh/h (€1,59/MWh/h) pe 1 septembrie. Tarifele de ieșire au crescut, de asemenea, de la 22,3 Lei/MWh/h la 35,5 Lei/MWh/h (€1,85/MWh/h).
GTSOU a declarat în scrisoare că majorarea bruscă a tarifelor cerută de VMTG, combinată cu o creștere a tarifelor de transport în țara vecină, România, a dus la scăderea ratei de utilizare a rutei de la 83% în 2023, înainte de preluarea de către VMTG, la 10% în 2024.
Operatorul ucrainean a calculat că, înainte de prima majorare a tarifelor de către VMTG, costurile de tranzit pentru a transporta gaze din Grecia la Grebenyky, la granița cu Ucraina, erau de aproximativ €3,00/MWh.
După prima creștere, costul total a crescut cu 67%, la €5,00/MWh, iar acum a crescut la €6,7/MWh, Moldova devenind cea mai scumpă țară de tranzit din regiune și, posibil, din întreaga Europă, spun traderii.
Operatorul rețelei din Ucraina a declarat că ultima majorare ar „agrava” situația și ar duce la o reducere a veniturilor pentru Moldova.
O sursă apropiată de GTSOU a declarat că VMTG ar putea atenua situația prin introducerea unor tarife de transport pe distanțe scurte, mai ieftine, care să conecteze punctele transfrontaliere.
ANRE, Transgaz și VMTG nu au răspuns la întrebările adresate înainte de publicare”, este textul publicat de icis.com