Numărul mașinilor electrice înmatriculate în Republica Moldova a crescut cu peste 800% din 2020 până în 2025, potrivit Agenției Servicii Publice (ASP). În primele zece luni ale acestui an, pe malul drept au fost înregistrate circa 2 400 de mașini electrice, dintre care doar 140 noi, și aproape 23 000 de mașini hibride, majoritatea la mâna a doua, informează telegraph.md, cu referire la Radio Europa Liberă.
Pe malul stâng, în aceeași perioadă, au fost înregistrate peste 370 de mașini electrice și 1 200 hibride. În total, pe drumurile țării circulă în prezent aproape 67 000 de vehicule ecologice, dintre care aproximativ 5 600 sunt electrice.
Redactorul-șef al portalului PiațaAuto, Ilie Toma, explică această creștere prin „condițiile preferențiale pentru import și vămuire” și prin faptul că „în statele europene, mașinilor din primul val de electrificare le expiră garanțiile, fiind vândute la prețuri mai mici, accesibile moldovenilor”.
Prețul mașinilor electrice second-hand variază între 10 000 și 15 000 de euro, față de 40 000–50 000 cât costau noi. Totuși, Moldova rămâne „încă undeva la coada clasamentului” regional, a precizat Toma, întrucât majoritatea vehiculelor sunt la mâna a doua.
Autoritățile de la Chișinău au anunțat amânarea aplicării TVA-ului la importul autoturismelor până la aderarea la Uniunea Europeană, măsură care ar fi afectat și piața vehiculelor ecologice.
În prezent, în țară funcționează circa 250 de stații de încărcare rapidă cu curent alternativ (AC) și 62 stații rapide sau foarte rapide cu curent continuu (DC), cele mai multe în centrul țării. Tarifele de încărcare variază între 7,77 și 10,8 lei/kWh, în funcție de tipul de stație și regiune.
Potrivit Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, ponderea transportului ecologic este acum de 7–8%, dar ar putea ajunge la 15% până în 2030, în condițiile în care Strategia energetică până în 2050 prevede investiții de 17,5 miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii verzi și electrificarea transportului.