Parlamentul European solicită ca Directiva Uniunii Europene privind serviciile mass-media audiovizuale (AVMSD), care are scopul de a proteja diversitatea culturală europeană, să fie exclusă din negocierile comerciale cu Statele Unite.
Într-o rezoluție adoptată joi prin ridicare de mâini, eurodeputații au declarat că prevederile directivei – inclusiv obligația platformelor video la cerere de a include în cataloagele lor cel puțin 30% de opere europene – reprezintă „o reglementare legitimă în interes public”.
Parlamentul European cere statelor membre să se asigure că serviciile mass-media audiovizuale vor continua să fie exceptate de la obligațiile asumate în cadrul acordului comercial UE–SUA, pentru a menține principiul „excepției culturale europene”.
„Prin stimularea cererii pentru producțiile audiovizuale europene, AVMSD contribuie la protejarea diversității culturale, la susținerea libertății de exprimare, a pluralismului mediatic și a valorilor democratice”, se arată în textul rezoluției.
Eurodeputații avertizează că orice renunțare la principiile directivei ar slăbi poziția Europei, în condițiile competiției internaționale tot mai intense în sectorul audiovizual. Ei subliniază că principiul subsidiarității garantează protejarea diversității culturale în cadrul Uniunii și limitează concentrarea puterii economice și tehnologice a actorilor externi, „în special a companiilor americane”.
Parlamentul European solicită Comisiei Europene „să respingă orice încercare de a considera AVMSD o distorsiune a comerțului și să o apere ca instrument de reglementare legitim, esențial pentru protejarea suveranității culturale a Uniunii Europene”.
Administrația americană consideră că obligația platformelor de streaming de a include cel puțin 30% de producții europene constituie o barieră comercială. Deși acordul comercial semnat între Uniunea Europeană și Statele Unite la 27 iulie 2025 nu menționează reglementarea audiovizuală, președintele SUA, Donald Trump, a declarat ulterior că se opune reglementării companiilor americane de către UE și a amenințat cu impunerea unei taxe vamale de 100% pe filmele produse în afara Statelor Unite.
În 2023, filmele americane au reprezentat 69% din biletele vândute în cinematografele europene, iar 85% din timpul petrecut de europeni pe platformele video la cerere a fost alocat celor trei servicii americane dominante. Totodată, nouă dintre cele zece principale grupuri de televiziune și streaming care operează în Europa sunt deținute de companii americane.