Mâine în Parlament urmează sa fie aprobat pachetul de legi „SIS”, care a fost dur criticat de Comisia de la Veneția, atenționează Adela Răileanu, deputat BCS.
”Într-un stat normal, după un astfel de aviz, în cel mai bun caz aceste proiecte ar fi fost aruncate la coș, deoarece sunt considerate abuzive. Însă, la noi – ca la nimeni. Urmează să fie examinate în prima lectură! Autorii, de facto, acceptă conceptul proiectelor și vor aplica câteva modificări cosmetice, de ochii lumii, însă esența va rămâne intactă. Acest regim ne-a obișnuit cu astfel de scamatorii”, susține deputata.
Legea propusă de PAS afectează în mod clar drepturile fundamentale, este contrară statului de drept, unul dintre principiile de bază ale unei societăți democratice și ar trebui revizuită, a transmis Comisia de la Veneția: ”Puterea neîngrădită acordată Directorului prin Art.12(1)(1) din proiectul de lege privind activitatea informativă de a aproba direct fără control o gamă largă de măsuri foarte intruzive, care afectează în mod clar drepturile fundamentale, este contrară statului de drept, unul dintre principiile de bază ale unei societăți democratice și ar trebui revizuită. Lipsa clarității în distincția dintre activitățile desfășurate în cadrul mandatului de securitate și cele în contextul urmăririi penale este deosebit de îngrijorătoare. În plus, ar trebui acoperit și domeniul electoral, cel puțin în legătură cu problema operațiunilor secrete menite să influențeze rezultatul alegerilor”.
”Cel mai abuziv proiect din acest pachet de legi este cel cu privire la activitatea contrainformativă și activitatea informativă externă. Acest proiect de lege conține prevederi sensibile și extrem de periculoase, care trezesc îngrijorarea opoziției și a experților independenți în domeniul drepturilor omului.
Atrag atenția că în cadrul acestui proiect de lege se propune instalarea de aparate de supraveghere audio, video și de fotografiat în locuințele cetățenilor, fără informarea acestora. De asemenea, se prevede localizarea și urmărirea cetățenilor prin sisteme de poziționare globală sau alte mijloace tehnice de înregistrare. Companiile de comunicații ar urma să colaboreze cu Serviciile speciale și să pună la dispoziția acestora datele despre utilizatori. Partea și mai gravă este că aceste măsuri ilegale și antidemocratice vor fi executate cu autorizarea unui singur om – șeful Serviciilor de Informații și Securitate.
Unde s-a mai văzut ca un singur om, să poată declanșa mașinăria opresivă a statului împotriva oamenilor de rând? Corect, doar în regimuri totalitare unde nu există drepturi și libertăți!
Prevederile acestui proiect de lege încalcă nu doar Constituția noastră, ci și normele internaționale privind drepturile omului. Dreptul la viață privată, libertatea de exprimare și libertatea de asociere sunt drepturi fundamentale ale omului și nu pot fi încălcate într-un stat democratic.
Proiectul de lege conține măsuri care aduc cu sine trăsăturile unui regim politic totalitar, care își supraveghează și își terorizează proprii cetățeni. Suntem obligați să ne opunem cu fermitate unor astfel de încercări de instituire a terorii de stat.
Atragem atenția comunității internaționale și a misiunilor diplomatice din Republica Moldova, dacă acestea mai țin la principiile democratice și dacă mai respectă drepturile omului, sunt invitate să sprijine eforturile cetățenilor de a împiedica apariția unei noi dictaturi în estul Europei.
Chiar dacă acest proiect de lege este propus cu scopul declarat de a proteja securitatea națională, aceasta nu justifică încălcarea drepturilor și libertăților cetățenilor. Într-o societate democratică, există mijloace legale de a proteja securitatea națională, fără a încălca drepturile omului.
Credeți-mă că sub pretextul protejării securității naționale chiar și deputații PAS și colegii lor de partid vor fi monitorizați și li se va încălca viața privată. Se vor trezi și ei cu camere de supraveghere în dormitoare și cu sisteme audio în automobile. Membrii fracțiunii PAS trebuie să fie conștienți că forțele care îi controlează pe liderii lor, își doresc să-i aibă în vizor pe toți cei din PAS, și o vor face fără să-i întrebe.
Iată de ce acest proiect de lege trebuie respins. El nu este în interesul cetățenilor noștri și va avea consecințe grave asupra vieții lor”, a scris Adela Răileanu pe pagina ei de pe Facebook.
- Extras scurt din avizul Comisie de la Veneția:
- Puterile acordate Serviciului de Informații și Securitate sunt extrem de largi;
- Nu există elemente în proiectul de lege care să stabilească cât de departe puterea de coordonare a Președintelui Republicii ajunge și cum interacționează cu controlul parlamentar;
- Controlul intern exercitat de Director nu poate fi considerat o garanție de încredere împotriva abuzului de putere întrucât se bazează pe reglementări departamentale interne, în esență stabilite de însuși directorul, oferindu-i o marjă prea largă de discreție și putere de decizie nelimitată și, de asemenea, în legătură cu măsurile intruzive;
- Controlul parlamentar pare a fi destul de superficial (vezi pct.2);
- Inițiativa cu privire la SIS exclude complet din controlul exercitat de procurori orice informație cu privire la organizare, forme, tactici, metode și mijloace de operare ale SIS;
- Comisia mai observă cu îngrijorare că nu există o prevedere despre controlul judecătoresc efectiv unor măsurilor ale SIS;
- Drepturile fundamentale, care sunt periclitate, în special, în acest domeniu sunt dreptul la viața personală și de familie, domiciliu și corespondență, mai ales, ceea ce privește intimitatea și protecția datelor, dreptul la un proces echitabil și la o cale de atac efectivă, dreptul la libertatea de exprimare, dreptul la libertate și securitate, precum și dreptul la proprietate. Toate aceste drepturi sunt recunoscute de Constituție;
- Legea este neclară și nu există predictibilitate: o regulă este previzibilă dacă este formulată cu suficientă precizie pentru a permite oricărei persoane să își reglementeze conduita;
- Comisia constată că mai multe prevederi ale proiectelor de legi folosesc noțiuni sau sintagme nedefinite care deschid calea unor interpretări ambigue;
- Sensul mai multor prevederi legale pare greu de înțeles;
- Există riscul subordonării Directorului SIS puterii politice.
- SIS nu poate fi o instituție super puternică și închisă, transmite Comisia de la Veneția:
Controlul efectuat de procurori ar trebui să fie relevant doar în materie penală. SIS nu ar trebui să aibă o putere absolută în acordarea dreptului de acces la secretul de stat procurorilor însărcinați cu controlul activităților SIS.
Informațiile privind organizarea, formele, tacticile, metodele și mijloacele de funcționare ale SIS nu ar trebui excluse din vizorul controlului procurorilor, dacă implică o răspundere penală. SIS ar trebui să fie obligat să furnizeze toate datele privind numărul și tipurile de măsuri efectuate, iar Subcomisiei ar trebui să i se solicite să publice un raport anual cu privire la aceste date statistice.
Pentru măsurile supuse mandatului judiciar, ar trebui revizuită prevederea care stipulează că un judecător nespecializat decide de sine stătător, în scurt timp, asupra unor chestiuni extrem de complexe. Măsurile prevăzute în proiectul de lege privind activitatea informativă ar trebui supuse automat controlului judiciar efectiv, cu excepția cazurilor justificate corespunzător stabilite de lege. În plus, controlul legalității ex post prevăzut la Art. 60 din proiectul de lege privind activitatea informativă ar trebui revizuit pentru a deveni efectiv.
- SIS nu poate intra când vrea în serverele și încăperile prestatorilor din domeniul IT (hosting, telefonie, email):
Comisia de la Veneția este profund îngrijorată de acele prevederi care conferă SIS-ului dreptul de a solicita furnizorilor particulari de servicii să acorde acces gratuit la spațiile și echipamentele lor (bunuri mobile și imobile, alte obiecte și documente), în mod gratuit (deși unele prevederi contradictorii stipulează compensarea costurilor sau a prejudiciului), pe baza unui simplu acord verbal, fără limitare de timp (24 de ore, șapte zile pe săptămână). SIS poate solicita, de asemenea, să i se ofere sau să i se acorde acces direct la o cantitate și un tip nelimitat de informații (ceea ce nu poate fi refuzat pe motiv că ar constitui informații restricționate) și într-un termen extrem de strâns (24 de ore). Aceste prevederi sunt în mod clar disproporționate în ceea ce privește atât dreptul de proprietate, cât și protecția datelor.
- Cu privire la drepturile și garanțiile fundamentale, Comisia recomandă:
- asigurarea permanentă a controlului de supraveghere din partea unui judecător sau a unui organ independent, care ar trebui să existe la cel puțin una dintre următoarele trei etape: înainte de acțiune (autorizare), în timpul acțiunii (supraveghere continuă) sau după finalizarea acțiunii (control ex post);
- după cum a fost remarcat în avizul anterior, legea trebuie să prevadă necesitatea, la un moment dat, de a informa persoana cu privire la măsurile speciale care o vizează;
- atunci când o măsură este cunoscută de către persoana vizată, ar trebui să existe posibilitatea de a contesta măsura în fața unei autorități de apel competente independente;
- noua prevedere cu referire la avertismentul oficial, care pare să aibă consecințe juridice penale, ar trebui corelată în mod corespunzător cu garanțiile procedurale;
- prevederile referitoare la culegerea de informații de la furnizorii de comunicații electronice și asistența pe care aceștia trebuie să o acorde SIS-ului trebuie să fie revizuite în lumina cerințelor de necesitate și proporționalitate în ceea ce privește respectarea dreptului la proprietate, la viața privată și la protecția datelor; dar și cu privire la libertatea de exprimare;
- trebuie prevăzute excepții specifice de la punerea în aplicare a măsurilor de informații pentru avocați și jurnaliști;
- de regulă, legislația privind protecția datelor ar trebui să se aplice și activității contrainformative, cu excepții definite în mod restrâns.
Anterior, când se aflau în opoziție, reprezentanții PAS și Maia Sandu cereau să fie respectat avizele Comisiei de la Veneția.