Pe 25 februarie 2025, CSM a numit încă 2 judecători la Curtea Supremă de Justiție (CSJ), astfel, de-a lungul timpului au fost deja 13 judecători care au exercitat aceste funcții temporar.
În paralel, la Curtea de Apel Centru (Chișinău) activează 7 judecători transferați temporar, la Curtea de Apel Nord (Bălți) – 4, iar la Curtea de Apel Sud – 3.
Menținerea acestei situații de transfer temporar al judecătorilor la instanțele ierarhic superioare atrage după sine mai multe încălcări, atât ale legislației, cât și ale principiilor generale de drept, precum și ale practicii CtEDO.
Constituția Republicii Moldova stipulează în mod expres că CSJ este instanța supremă de drept comun. Aceasta trebuie să fie constituită exclusiv din judecători numiți prin proceduri transparente și riguroase, nu prin măsuri administrative temporare care, de fapt, devin permanente.
Mai mult, anterior, Curtea Constituțională, în practica sa, a constatat că transferul judecătorilor poate avea loc doar „pe orizontală” (între instanțe de același rang) și nu „pe verticală”, de la o instanță inferioară către una superioară.
Menținerea unui mecanism „temporar” pentru numirea judecătorilor, fără a organiza concursuri publice pentru ocuparea definitivă a posturilor, transformă această soluție excepțională într-o practică de facto permanentă, ceea ce este inacceptabil din punct de vedere al normelor constituționale și al principiilor statului de drept și încalcă principiul instanței legal instituite.
Ca și consecință, putem vorbi despre afectarea gravă a independenței justiției: judecătorii numiți pe bază de transferuri temporare nu beneficiază de garanțiile inamovibilității și independenței, care sunt esențiale pentru funcționarea corectă a unei instanțe.
Acest lucru îi expune la presiuni externe și le afectează capacitatea de a emite decizii imparțiale.
Într-un sistem judiciar care trebuie să fie de neclintit, orice măsură care poate genera îndoieli privind independența magistraților pune în pericol încrederea publică în justiție.
În practică, sunt situații care confirmă ilegalitatea acestor transferuri, dar și faptul că acest mecanism „temporar” este utilizat pentru a face presiuni asupra judecătorilor, prin punerea pe ordinea de zi a CSM a unor propuneri de transferare a acestora înapoi, astfel fiind încălcat în mod evident principiul inamovibilității.
Prelungirea unei măsuri temporare pe o perioadă de doi ani creează un climat de incertitudine juridică, atât pentru justițiabili, cât și pentru profesioniștii din domeniu.
Această incertitudine poate avea consecințe grave, inclusiv riscul ca hotărârile emise de judecătorii numiți temporar să fie contestate sau chiar anulate, afectând astfel întregul sistem de justiție și drepturile cetățenilor.
Menținerea unei structuri de numiri temporare, în paralel cu numirea recentă a doi judecători la CSJ, indică o tendință periculoasă de a utiliza aceste măsuri pentru a exercita un control indirect asupra instanței supreme.
Un alt aspect important este faptul că judecătorii transferați temporar în instanțele superioare își rezervă funcția deținută pentru o perioadă nedeterminată în instanța inferioară, fapt care duce la imposibilitatea organizării unui concurs pentru ocuparea permanentă a acestei funcții de către alți judecători. Acest fapt generează un cerc vicios de ocupare a funcțiilor temporare.
Partidul MAN nu pune la îndoială profesionalismul și capacitățile judecătorilor numiți, dar condamnă cu fermitate această practică de numire, considerând-o inacceptabilă și contrară normelor constituționale și principiilor fundamentale ale statului de drept.
Justiția nu poate fi tratată ca un experiment. Este esențial ca instanțele naționale ale țării să funcționeze conform normelor constituționale, cu magistrați independenți și numiți prin proceduri transparente, care să garanteze un proces echitabil pentru toți cetățenii.