Asociația Promo-LEX a semnalat mai multe nereguli privind desfășurarea campaniei electorale pentru turul II al alegerilor prezidențiale din 3 noiembrie. Acestea sunt reflectate în cel de-al cincilea raport al Misiunii de observare a alegerilor, care conține constatările din perioada 21 octombrie – 29 octombrie. Documentul a fost prezentat astăzi, într-o conferință de presă, de șeful Misiunii, Nicolae Panfil, scrie Moldpres.md
Raportul reflectă în principal campania electorală pentru turul doi al alegerilor prezidențiale, cadrul legal relevant acestui proces, prestația competitorilor electorali, dar și activitatea organelor electorale orientate spre pregătirea alegerilor din această duminică.
”Fiind o perioadă mai scurtă de timp, și constatările sunt mai sumare”, a afirmat Nicolae Panfil.
Astfel, în perioada 23 – 29 octombrie 2024, potrivit observatorilor Promo-LEX, cei doi concurenți electorali au desfășurat cel puțin 268 de activități de promovare, dintre care 57% au fost desfășurate pentru Alexandr Stoianoglo (PSRM), iar 43% de Maia Sandu (PAS). Cele mai utilizate forme de agitație electorală au fost distribuirea materialelor electorale de informare, cu o rată de 93%, și întâlnirile cu alegătorii – 5%.
Publicitatea electorală a fost observată în 872 de situații, cele mai utilizate fiind materialele informative printate – 28%, urmate de publicitatea stradală – 23%, și publicitatea în internet – 21%. În funcție de locația în care au avut loc activitățile, cele mai multe – 18% au fost în municipiul Chișinău, urmat de Bălți, cu 16% și Dondușeni, cu 7%.
În perioada 7 – 24 octombrie, au fost identificate cel puțin 42 de cazuri de discurs de ură și alte forme de manifestare a intoleranței. „Dintre acestea, 41 de cazuri au avut loc în context electoral. Criteriile ”apartenența politică”, ”opinie” și ”sex/gen” au stat cel mai des la baza discursurilor de ură, iar bărbații cu vârsta cuprinsă între 35 și 50 de ani au utilizat cel mai des discursul de ură. În această perioadă, cazurile de discurs de ură au luat forma promovării de stereotipuri, limbaj sexist, discurs homofob, promovarea și justificarea discriminării, precum și incitări la acțiuni violente”, a afirmat Nicolae Panfil.
Pentru ziua alegerilor, Promo-LEX a delegat câte un observator pe termen scurt în 615 secții de votare. În plus, în toate cele 30 de secții de votare unde își vor exercita dreptul de vot alegătorii din regiunea transnistreană a fost repartizat câte un observator static. O atenție aparte va fi acordată secțiilor de votare din străinătate, acolo unde au fost delegați circa 90 de observatorii. Pe lângă observatorii statici, Promo-LEX a detașat 89 de echipe mobile pentru a monitoriza procesul electoral din secțiile de votare.
Raportul final al Misiunii Promo-LEX de monitorizare a alegerilor va fi prezentat în aproximativ două luni după încheierea turului doi de scrutin.