Propuneri ambalate frumos: Chișinăul încearcă să inducă în eroare Tiraspolul?

Autoritățile de la Chișinău, în colaborare cu Uniunea Europeană, au prezentat un „pachet de măsuri” menit să atenueze criza energetică din regiunea transnistreană. Deși promovat ca un ajutor indispensabil pentru evitarea unei crize umanitare, planul ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea sa. După 10 februarie, regiunea transnistreană riscă să se confrunte cu o criză totală, în lipsa unei soluții durabile. „Ce urmează după 10 februarie? După această dată, responsabilitatea revine Tiraspolului. Este limpede, atât pentru noi, cât și pentru ei, că „gazul gratis” nu mai există”, a dezvăluit Daniel Vodă, purtătorul de cuvânt al premierului.

Planul propune oferirea unui împrumut de 3 milioane de metri cubi de gaze naturale pentru menținerea presiunii critice în conductele din stânga Nistrului, cu obligația de a fi returnate până la 1 martie sau achitate la prețul pieței. De asemenea, o parte din fondurile europene de 30 de milioane de euro va fi utilizată pentru achiziționarea gazelor necesare producției de energie electrică la Centrala de la Cuciurgan, astfel încât să acopere necesarul atât pentru malul drept, cât și pentru locuitorii din regiunea transnistreană, pe perioada 1-10 februarie. Ajutorul este oferit fără să se ceară o plată imediată din partea cetățenilor din regiune.

Cu toate acestea, soluțiile par mai degrabă o încercare de a câștiga timp decât o strategie pe termen lung. Fără o înțelegere clară între Chișinău și Tiraspol, măsurile prezentate riscă să creeze doar o iluzie de stabilitate temporară. Situația după 10 februarie rămâne incertă, regiunea transnistreană fiind pusă în fața perspectivei de a gestiona criza fără sprijin suplimentar.

Această serie de măsuri este văzută mai degrabă ca un efort de a salva imaginea Guvernului decât ca o soluție reală pentru problemele structurale ale regiunii. În timp ce Uniunea Europeană oferă un sprijin financiar consistent, lipsa unui plan pe termen lung ridică întrebarea esențială: ce se va întâmpla după expirarea acestei soluții temporare? Iar declarațiile autorităților pot fi interpretate drept o încercare de a masca lipsa unei direcții clare. Mai mult, ieșirea de astăzi a premierului Recean poate fi văzută ca un mijloc de a câștiga timp pentru punerea în aplicare a dispoziției CSE din 16 ianuarie 2025, prin care s-a solicitat Uniunii Europene turbine pe gaz pentru producerea energiei electrice.

Se pare că Chișinăul încearcă să inducă în eroare Tiraspolul, însă o face într-o manieră ambalată elegant, lăsând regiunea transnistreană să suporte incertitudinile și riscurile care urmează, iar cetățenii de pe ambele maluri ale Nistrului să fie convinși că Guvernul a întreprins ceva în beneficiul lor.

În aceste condiții, Tiraspolul nu poate lua o altă decizie decât să refuze această mână întinsă. Totuși, planul pe 10 zile poate fi acceptat dacă încă nu s-a ajuns la o înțelegere finală în privința livrărilor de gaze de la Gazprom sau din contul Kremlinului, cu implicarea Ungariei, Turciei sau Ciprului, iar răgazul ar putea fi utilizat pentru întocmirea înțelegerii și aplicarea acestei soluții.

Total
0
Shares
Total
0
Share