În primele zece zile de recensământ, la Serviciul 112 au parvenit mai multe apeluri, atât din partea recenzorilor, cât și a intervievaților, în care au fost raportate fie situații de conflict, fie au fost solicitate informații cu privire la colectorii datelor statistice.
Solicitată de Europa Liberă, purtătoarea de cuvânt a Serviciul Național Unic Pentru Apelurile de Urgenţă 112, Ana Carpovici, a spus că din șapte apeluri înregistrate, în șase au fost raportate situații de conflict, iar al șaptelea a fost de informare.
Serviciul 112 a anunțat, într-un comunicat de presă, că recenzorii au raportat cazuri în care respondenții au refuzat să participe la recensământ, au demonstrat reacții neadecvate sau au avut un comportament agresiv.
Comunicatoarea Serviciului Național Unic Pentru Apelurile de Urgenţă nu a putut să spună câte dintre aceste cazuri au fost raportate Poliției.
Potrivit sursei citate, într-un alt caz înregistrat la Serviciul 112, unul dintre intervievați a spus că recenzorul nu a vrut să se prezinte.
În procesul de colectare a datelor, recenzorul este obligat să prezinte legitimația și să poarte vestimentație cu logo-ul recensământului 2024, potrivit informațiilor Biroului Național de Statistică.
Serviciul 112 amintește cetățenilor că, în cazul în care au dubii, pot solicita verificarea identității recenzorului la Linia verde.
Legislația Republicii Moldova prevede că participarea la recensământ este obligatorie. În conformitate cu Codul Contravențional, cetățenii care refuză să ofere date recenzorilor sau furnizează informații incomplete ori eronate riscă amenzi de până la 2 500 de lei.
În R. Moldova, recensământul populației și locuințelor se desfășoară în perioada 8 aprilie – 7 iulie curent. Este al treilea recensământ organizat după declararea independenței Republicii Moldova.