Slalom printre criteriile de calificare sau cum Guvernul a cimentat calea spre victorie pentru „Lagardere Travel Retail”

Concursul pentru concesionarea spațiilor comerciale din Aeroportul Internațional Chișinău este o mostră clară a unei fraude flagrante, menită să asigure victoria certă a unei companii prestabilite – SRL „Lagardere Travel Retail”, înregistrată pe data de 9 noiembrie 2023, într-un cămin din sectorul Buiucani. La această concluzie ajunge oricine analizează activitatea principalilor operatori din industria travel retail și alimentație publică. Autorii condițiilor de calificare la așa-zisul concurs organizat de Agenția Proprietății Publice au făcut un adevărat slalom la formularea lor, pentru a cimenta calea spre victorie unui singur pretendent. Ca urmare, la licitația cu strigare urmează să auzim o singură voce – cea a SRL „Lagardere Travel Retail”.

Pentru o mai bună înțelegere a acestei măsluiri de către agenții Guvernului a concursului de concesionare, am selectat principalele 10 companii, care desfășoară activități comerciale în aeroporturi. Sunt agenți economici cu tradiții și potențial economic enorm, însă doar una întrunește toate criteriile de calificare – „Lagardere Travel Retail”, de unde și senzația că aceasta a și fost autoarea lor. De ce francezii nu doresc să participe la o competiție onestă și transparentă nu este clar, dar faptul că sunt parte a unui astfel de scenariu obscur îi descalifică profesional, mai ales în contextul recentului scandal de la Aeroportul Otopeni din București.

Așadar, în ordine cronologică, primul pretendent pentru participarea la concursul de la Aeroportul din Chișinău ar fi Gebr. Heinemann, fondată tocmai în 1879. Aceasta este cea mai veche pe piața serviciilor din aeroporturi și are cea mai impresionantă acoperire – peste 123 de aeroporturi internaționale, inclusiv 11 în Uniunea Europeană. Respectiv, nemții puteau să se califice cu ușurință în cursa de la Chișinău, dacă nu exista condiția activității în domeniul alimentației publice. Tocmai din această cauză, Gebr. Heinemann rămâne pe dinafară.

O altă companie, cu o experiență de mai bine de 75 de ani pe piață, este Aer Rianta International. Ea operează în 14 țări de pe cinci continente. Compania are activități în 27 de orașe, inclusiv 11 aeroporturi din Uniunea Europeană, așa că, din această perspectivă, putea ușor să participe la licitația din Chișinău. Pentru a o ține însă departe, Guvernul Republicii Moldova a inclus prevederea care o scoate pe tușă – întreprinderea nu are activități în domeniul alimentației publice! Ca urmare, și acest concurent al „Lagardere Travel Retail” pică.

DFS Group Ltd, fondată în 1960, are atât activități în travel retail, cât și în alimentație publică și este prezentă în 12 aeroporturi mari, dar numai două din UE – prea puține pentru a corespunde cerințelor Guvernului Recean-Spînu.

Urmează Lotte Duty-Free, din 1979, cu prezență în 21 de orașe din șapte țări. Nu are însă activități în aeroporturile din UE și nici în domeniul alimentației publice. Minus unu.

Ceilalți potențiali competitori au fost fondați în anii 80. Deși sunt agenți economici cu rulaje impresionante, nu au prezență în aeroporturile din UE și nu au șanse de calificare. Singura din 10 care întrunește toate criteriile stabilite de guvernarea proeuropeană de la Chișinău este „Lagardere Travel Retail”, fantoma din căminul de la Buiucani, care urmează să preia un business la cheie, să culeagă frișca și să-i răsplătească pe protectorii din Guvern. Așa cum s-a întâmplat cu licitația de la Aeroportul Otopeni. În aceste condiții, apare întrebarea firească, oare vicedirectorul pentru dezvoltare al „Lagardere Travel Retail”, Baptiste Duguit, cunoaște cum vrea directorul filialei din România, Marius Vacalau, să împingă această firmă din Franța prin ușa din spate? Oare merită să sacrifici reputația companiei pentru o afacere obscură?

Total
0
Shares
Total
0
Share