Vehiculele hibride plug-in emit aproape de cinci ori mai mult dioxid de carbon decât indică testele oficiale de laborator, potrivit unui nou studiu publicat de Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E).
Analiza, bazată pe date colectate de la 800 000 de automobile înregistrate în Europa între 2021 și 2023, arată că emisiile reale ale acestor mașini în 2023 au fost de 4,9 ori mai mari decât cifrele oficiale. În 2021, diferența era de 3,5 ori.
”Emisiile din lumea reală cresc, în timp ce emisiile oficiale scad. Aceasta este diferența care se agravează și reprezintă o problemă reală. Drept urmare, PHEV-urile poluează aproape la fel de mult ca mașinile pe benzină”, a declarat Sofía Navas Gohlke, cercetătoare la Transport and Environment.
Cercetătorii explică discrepanța prin supraestimarea așa-numitului ”factor de utilitate” – proporția kilometrilor parcurși în modul electric. În realitate, doar 27% din deplasări s-au făcut electric, față de 84% cât presupuneau testele de laborator.
Patrick Plötz, expert la Institutul Fraunhofer pentru Cercetarea Sistemelor și Inovației, consideră că rezultatele demonstrează ”dincolo de orice îndoială” că diferența dintre emisiile oficiale și cele reale este ”mult mai mare decât în cazul mașinilor pe benzină sau diesel”.
Studiul readuce în prim-plan dezbaterea privind viitorul mașinilor hibride, în contextul presiunilor industriei auto asupra Uniunii Europene pentru relaxarea obiectivului de eliminare a motoarelor cu combustie din 2035.