Traducerea în limba română a declarației Departamentului Trezoreriei al SUA despre Plahotniuc, Șor și alții

Departamentul Trezoreriei al SUA vizează corupția și operațiunile de influență malignă ale Kremlinului în Moldova

WASHINGTON — Astăzi, Biroul pentru Controlul Activelor Străine al Departamentului de Trezorerie al SUA (OFAC) a luat măsuri pentru a contracara campaniile persistente de influențare malignă ale Guvernului Federației Ruse (GFR) și corupția sistemică în Republica Moldova prin impunerea de sancțiuni împotriva a nouă persoane și a douăsprezece entități. Persoanele și entitățile sancționate astăzi includ oligarhi recunoscuți pe scară largă pentru capturarea și coruperea instituțiilor politice și economice ale Moldovei și cei care acționează ca instrumente ale campaniei de influență globală a Rusiei, urmărind manipularea Statelor Unite, aliații și partenerii lor, inclusiv Moldova și Ucraina. Desemnările includ fostul oficial al guvernului R. Moldova Vladimir Plahotniuc, care s-a implicat în capturarea statului prin exercitarea controlului și manipularea sectoarelor cheie ale guvernului Republicii Moldova, inclusiv sectoarele de aplicare a legii, domeniul electoral și cel judiciar.

„Sancțiunile impuse astăzi dezvăluie nu doar strategia secretă a Rusiei în Moldova, ci demonstrează și modul în care corupția subminează statul de drept”, a declarat , Brian E. Nelson, subsecretar al Departamentului Trezoreriei pentru Terorism și Informații Financiare. „Operațiunile de influență ale Rusiei încearcă să exploateze punctele slabe din țările țintă pentru a le destabiliza din interior. Statele Unite continuă să sprijine eforturile Republicii Moldova de a combate corupția și de a contracara influența Rusiei”.

De ani de zile, Guvernul Federației Ruse a sprijinit campanii de influență și destabilizare, care adesea implică înarmarea corupției pentru a-și atinge obiectivele. În timp ce GFR își promovează narațiunea susținând agenții de influență, acesta profită concomitent de corupție pentru a-și promova propriile interese.

ACTE DE CORUPȚIE

OFAC îl recunoaște pe fostul oficial guvernamental al Republicii Moldova, Vladimir Plahotniuc (Plahotniuc), fost parlamentar al Republicii Moldova, ce a activat ca lider de facto și președinte ales al Partidului Democrat din Moldova (PDM).

Plahotniuc a menținut controlul asupra organelor de drept ale țării pentru a-și viza rivalii politici și de afaceri. Mai exact, Plahotniuc a direcționat organele de drept ale Republicii Moldova să conducă anchete asupra persoanelor și entităților care se aflau în opoziție politică cu acesta și PDM în preajma alegerilor din 2018.

Plahotniuc a folosit, de asemenea, funcționari ai guvernului ca intermediari pentru a corupe oamenii legii în scopul de a le păstra loialitatea și pentru a-și întări controlul asupra Republicii Moldova. În 2018, Plahotniuc a ordonat miniștrilor din Guvernul Republicii Moldova să voteze și să implementeze proiecte pentru a mări recompensele financiare acordate oamenilor legii cu scopul de a le cumpăra fidelitatea.

Plahotniuc a controlat sistemul judiciar și a folosit tribunalele Republicii Moldova pentru a manipula și invalida alegerile municipale din iunie 2018 din Chișinău. Într-o acțiune separată, Plahotniuc a închis secții de votare în regiunile unde partidul său nu se aștepta la rezultate favorabile.

Totodată, Plahotniuc a menținut controlul asupra instituțiilor mass-media cheie, fapt care i-a permis să-și sporească influența și abilitatea de a exercita presiune asupra guvernului pentru a-și viza oponenții și pentru a se proteja atât pe sine cât și pe aliații săi.

Plahotniuc a fost implicat direct în aranjamente de corupție cu oficiali ai guvernului Republicii Moldova. De exemplu, Plahotniuc a făcut tot posibilul ca ruda unui oficial de rang înalt al guvernului Moldovei să obțină o poziție-cheie în mediul de afaceri, în schimbul susținerii de către oficialul guvernamental a numirii unei entități energetice din Moldova la alegerea lui Plahotniuc. De asemenea, el a încercat să mituiască politicieni pentru ca aceștia să-și schimbe partidele.

OFAC îl recunoaște pe Plahotniuc în temeiul Ordinului Executiv (E.O.) nr. 13818 pentru faptul de a fi un fost oficial al guvernului, care este responsabil de sau complice în, sau care a fost implicat în corupție direct sau indirect, inclusiv în acte de deturnare a bunurilor statului, exproprierea bunurilor private pentru câștig personal, corupție legată de contracte guvernamentale sau extracție a resurselor naturale, ori mituire. Departamentul de Stat a impus restricții de viză asupra lui Plahotniuc în ianuarie 2020, în conformitate cu secțiunea 7031(c) a Regulamentului Departamentului de Stat privind Operațiuni Externe și Delapidarea Fondurilor pentru fapta sa de implicare în acte de corupție în proporții semnificative. Plahotniuc și rudele sale apropriate sunt per general ineligibili pentru obținerea vizelor de călătorie în Statele Unite.

EFORTURILE RUSIEI DE A SUBMINA DEMOCRAȚIA REPUBLICII MOLDOVA

Rusia a încercat să submineze democrația în lume prin operațiuni de influență atât publice cât și secrete. Recent, întrucât Rusia s-a confruntat cu înfrângeri militare și furia întregii lumi din cauza acțiunilor sale brutale în Ucraina, agenții Rusiei au luat măsuri disperate pentru a preveni eroziunea influenței sale.

Ilan Mironovich Shor (Shor) este un politician moldovean și președinte al Partidului Shor, partid politic populist din Republica Moldova. Anterior, el a fost arestat sub acuzația de spălare de bani și delapidare legate de furtul din 2014 a sumei de un miliard de dolari din băncile Republicii Moldova.

Anterior alegerilor din Republica Moldova din 2021, Rusia a planificat compromiterea președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu, și revenirea Moldovei în sfera de influență a Federației Ruse. Pentru a sprijini acest efort, Shor a colaborat cu cetățeni ruși pentru a crea o alianță politică menită să controleze parlamentul Republicii Moldova, și mai apoi să susțină adoptarea unei serii de acte legislative în interesul Federației Ruse.

Din iunie 2022, Shor a primit sprijin din partea Rusiei în timp ce Partidul Shor a coordonat cu reprezentanții altor oligarhi pentru a crea instabilitate politică în Republica Moldova. În iunie 2022, Shor a cooperat cu entități din Moscova pentru a compromite candidatura Moldovei la UE în timp ce votul pentru acordarea statutului de candidat era în curs de desfășurare.

Soția lui Ilan Shor este interpreta de muzică pop Sara Lvovna Shor, căreia Putin i-a acordat titlul onorific de artist emerit al Rusiei.

În conformitate cu E.O. 14024, OFAC îl recunoaște pe Ilan Mironovich Shor, drept responsabil sau complice în, implicarea sau tentativa de implicare, directă sau indirectă, în alegerile a guvernului Statelor Unite sau a altor guverne străine, pentru sau în numele, sau în beneficiul, direct sau indirect al guvernului Federației Ruse.

OFAC în conformitate cu E.O. 14024 recunoaște Partidul Shor, pentru fapta de a fi deținut și controlat de, sau pentru că a acționat sau a pretins să acționeze, direct sau indirect, în numele lui Ilan Shor, persoană recunoscută conform E.O 14024.

OFAC în conformitate cu E.O. 14024 recunoaște pe Sara Lvovna Shor pentru faptul că este soția lui Shor, persoană denunțată în conformitate cu E.O 14024.

Anterior alegerilor moldovenești din 2021, Igor Yuryevich Chayka (Chayka), în colaborare cu secretarul de presă al Kremlinului, Dmitri Peskov, a elaborat planuri detaliate de subminare a președintelui moldovean Maia Sandu și de readucere a Moldovei în sfera de influență a Rusiei. Chayka este fiul lui Iuriy Chayka, membru al Consiliului de Securitate al Rusiei, care a fost denunțat în conformitate cu O.E. 14024 la 6 aprilie 2022. Chayka a folosit legăturile și influența tatălui său pentru a-și aduna și securiza imperiul de afaceri.

Chayka a intermediat o alianță între susținătorii lui Ilan Shor și Partidul Socialiștilor din Moldova (PSRM), reprezentat de Igor Dodon (Dodon), fost președinte al Republicii Moldova care a fost recent pus sub acuzare pentru corupție de către autoritățile Republicii Moldova. În schimbul promisiunii de sprijin din partea Rusiei în alegeri, Chayka a obținut susținerea legislației preferate de Kremlin, inclusiv a unei legi care să deposedeze președintele Republicii Moldova de controlul asupra serviciului de informații al țării. GFR a folosit companiile lui Chayka ca paravan pentru a canaliza bani către partidele politice colaboraționiste din Moldova. O parte din aceste fonduri de campanie ilicite au fost alocate pentru mită și fraudă electorală.

OFAC l-a recunoscut pe Chayka conform E.O. 14024 ca fiind responsabil ori complice sau pentru că s-a implicat direct sau indirect ori a încercat să se implice într-o alegere guvernamentală din Statele Unite sau într-o altă alegere guvernamentală dintr-un stat străin pentru sau în numele sau în beneficiul, direct sau indirect al GFR. OFAC l-a recunoscut de asemenea pe Chayka conform E.O. 14024 ca fiind copilul adult al lui Yuriy Chayka, persoană desemnată în conformitate cu E.O. 14024.

Chayka deține diverse întreprinderi situate în Rusia: OOO Aqua SolidOOO EkogruppOOO Inzhiniring.rf, și OOO Inovatsii Sveta. OOO Ekogrupp deține OOO Khartiya, care deține la rându-i Proekt-EkologiyaOOO Region-Comfort, și OOO Mezhmunitsipalnoe Avtotransportnoyoe Predpreyatie. OFAC a recunoscut aceste entități conform E.O. 14024 ca fiind deținute de o persoană recunoscută conform E.O. 14024.

Asociați ai lui Chayka 

Ivan Alesksandrovich Zavorotnyi (Zavorotnyi), un cetățean rus, este asociat al lui Chayka, care face parte din consiliul de administrație al multor companii ale lui Chayka. OFAC l-a recunoscut pe Zavorotnyi pentru că este sau a fost ofițer executiv superior al OOO Inovatsii Sveta. OFAC a recunoscut OOO Agro-Region și OOO Zolotoi Vek ca fiind deținute de Zavorotnyi.

Yuriy Igorevich Gudilin (Gudilin), specialist în tehnologii politice și fost ofițer al Serviciului Federal Rus de Securitate (FSB), a coordonat în 2020 și 2021 eforturi de influențare a rezultatului alegerilor din Republica Moldova. Gudilin a lucrat îndeaproape cu cetățenii ruși Olga Yurievna Grak (Grak) și Leonid Mikhailovich Gonin (Gonin) asupra acestor eforturi.

Gudilin, Grak și Gonin au fost consilieri ai fostului președinte al Republicii Moldova, Igor Dodon în timpul alegerilor prezidențiale din Republica Moldova din 2020. Pe parcursul campaniei, consultanții ruși s-au întâlnit cu un număr mare de membri ai PSRM, care la acea vreme era condus de Dodon. În timpul acestor întâlniri, Gudilin și Grak au exercitat presiuni asupra membrilor importanți ai PSRM ca aceștia să accepte asistența și recomandările lor, promițând că Administrația Prezidențială a Rusiei va trata favorabil cererile de asistență ale Guvernului Republicii Moldova. În 2020, Gudilin a facilitat inclusiv crearea unui canal pentru plăți cu criptomonedă Tether, posibil pentru finanțarea operațiunilor de influență electorală. În 2021, consilierii politici, care aveau legături cu FSB, au propus implicarea Ministerului rus de interne în localizarea cetățenilor moldoveni aflați în Rusia și convingerea acestora să voteze. Pe lângă aceasta, mijloacele de informare în masă din Rusia urmau să promoveze mesaje în favoarea campaniei lui Dodon vizând cetățenii moldoveni din Rusia.

Tot în 2021, o persoană asociată FSB-ului a pregătit o strategie împreună cu Chayka pentru producerea de materiale video de propagandă, menite să influențeze electoratul din Republica Moldova. Intenția era, probabil, să scadă participarea la vot a diasporei moldovenești și a alegătorilor pro-europeni și să sporească prezența la scrutin a alegătorilor pro-ruși. Asociatul FSB intenționa să se deplaseze în Moldova împreună cu Gudilin, aparent în scopul producerii materialelor video respective.

Deși eforturile sale de influențare a alegerilor din 2020 și 2021 din Republica Moldova au eșuat, Kremlinul își continuă eforturile pentru a readuce la putere un guvern pro-rus. Recunoscând pierderea sprijinului popular pentru vechea elită politică pro-rusă din Moldova, echipa lui Gudilin a oferit sprijin unui grup politic de opoziție, Mișcarea Alternativa Națională (MAN). Aceste eforturi de influențare sunt strâns coordonate cu utilizarea de către Moscova a resurselor energetice ca armă politică împotriva Guvernului Republicii Moldova. Ca parte a încercărilor sale de a submina Guvernul, echipa lui Gudilin a planificat angajarea unei echipe permanente pentru a posta comentarii pe rețelele de socializare și transmisiuni online. Gudilin a cooperat cu un administrator al Internet Research Agency, care face obiectul sancțiunilor SUA, pentru a înființa această „fabrică de troli”.

Un exemplu al măsurilor din ce în ce mai disperate ale Rusiei de a preveni erodarea în continuare a influenței sale este că actorii pro-ruși urmau să însceneze, ca parte a unei scheme propuse lui Gudilin, o serie de spargeri de vehicule în Moldova, pe care centrele de dezinformare pro-ruse le-ar fi prezentat în mod fals ca fiind organizate de refugiați ucraineni.

OFAC i-a recunoscut pe Gudilin, Grak și Gonin în baza O.E. 14024 ca fiind responsabili sau complici ori pentru că s-au implicat direct sau indirect ori au încercat să se implice și să creeze interferențe în procesul electoral al Statelor Unite sau al altor țări, pentru sau în numele ori în beneficiul, direct sau indirect, al Guvernului Federației Ruse.

ENTITĂȚI CARE AU SPRIJINIT OPERAȚIUNILE SERVICIILOR SECRETE RUSE

În afară de rolul său în eforturile Guvernului Federației Ruse de a influența alegerile din Moldova și de a submina actualul guvern pro-occidental al țării, Igor Chayka are, de asemenea, legături cu infractori cibernetici ruși. În 2018, Chayka și asociatul său, Aleksei Valeryevich Troshin (Troshin), cetățean rus, au investit milioane de dolari pentru a înființa National Engineering Corporation (NIK) – aparent, o firmă de inginerie care activa în domeniul proiectelor tehnologice pentru companiile și întreprinderile de stat din Rusia.

Cu toate acestea, criminalul cibernetic  Maksim Yakubets (Yakubets), recunoscut de SUA, a fost implicat în înființarea birourilor NIK și a practicilor sale de angajare. Angajarea lui Yakubets în cadrul NIK a oferit acoperire pentru activitățile sale criminale în desfășurare legate de grupul de hacking cunoscut sub numele de Evil Corp. Yakubets și Evil Corp au fost recunoscuți în decembrie 2019.

Ca parte a activității sale la NIK, Yakubets și-a continuat activitatea în numele serviciilor de informații ruse. Yakubets a fost recunoscut anterior de OFAC pentru fapta de a oferi sprijin FSB. De atunci, Yakubets a dezvoltat o relație cu toate cele trei servicii majore de informații rusești, inclusiv s-a întâlnit personal cu directorul SVR, Serghei Naryshkin.

OFAC a recunoscut NIK în conformitate cu E.O. 14024 pentru fapta de a opera sau de a fi operat în sectorul tehnologiei din economia Federației Ruse. OFAC l-a recunoscut pe Troshin conform E.O. 14024 pentru faptul că este sau a fost un lider, un oficial, un ofițer executiv superior sau un membru al consiliului de administrație al NIK.

IMPLICAȚII ALE SANCȚIUNILOR

Ca urmare a acțiunii de astăzi, toate proprietățile și interesele în proprietatea persoanelor recunoscute descrise mai sus care se află în Statele Unite sau aflate în posesia sau controlul unor cetățeni SUA sunt blocate și trebuie raportate la OFAC. În plus, sunt de asemenea blocate orice entități care sunt deținute, direct sau indirect, individual sau agregat, în proporție de 50 la sută sau mai mult de una sau mai multe persoane blocate. Cu excepția cazului în care sunt autorizate printr-o licență generală sau specifică emisă de OFAC, sau scutite, reglementările OFAC interzic în general toate tranzacțiile efectuate de persoane din S.U.A. sau în (sau care tranzitează) Statele Unite care implică orice proprietate sau interese în proprietatea persoanelor recunoscute sau blocate în orice mod. În plus, instituțiile financiare și alte persoane care se angajează în anumite tranzacții sau activități cu entitățile și persoanele sancționate se pot expune la sancțiuni sau pot face obiectul unei acțiuni de executare. Interdicțiile includ efectuarea oricărei contribuții sau furnizarea de fonduri, bunuri sau servicii de către, către sau în beneficiul oricărei persoane desemnate sau primirea oricărei contribuții sau furnizare de fonduri, bunuri sau servicii de la o astfel de persoană.

Puterea și integritatea sancțiunilor OFAC derivă nu doar din capacitatea OFAC de a desemna și adăuga persoane pe Lista SDN, ci și din dorința de a elimina persoane din Lista SDN în conformitate cu legea. Scopul final al sancțiunilor nu este de a pedepsi, ci de a provoca o schimbare pozitivă a comportamentului. Pentru informații privind procesul de solicitare a radierii dintr-o listă OFAC, inclusiv Lista SDN, vă rugăm să consultați Întrebarea frecventă 897 a OFAC aici. Pentru informații detaliate despre procesul de trimitere a unei cereri de eliminare dintr-o listă de sancțiuni OFAC, vă rugăm să faceți clic aici.

ACTUL GLOBAL MAGNITSKY

Bazându-se pe Actul Global Magnitsky privind responsabilitatea drepturilor omului, E.O. 13818 a fost emisă pe 20 decembrie 2017, întru recunoașterea faptului că prevalența abuzurilor drepturilor omului și a corupției care își au sursa, în întregime sau în parte substanțială, în afara Statelor Unite, a atins o asemenea amploare și gravitate încât să amenințe stabilitatea politicii și sistemelor economice  internaționale. Abuzul drepturilor omului și corupția subminează valorile care formează o bază esențială a unor societăți stabile, sigure și funcționale; au efecte devastatoare asupra indivizilor; slăbirea instituțiilor democratice; degradarea statului de drept; perpetuarea conflictelor violente; facilitarea activităților persoanelor periculoase; și subminează piețele economice. Statele Unite urmăresc impunerea consecințelor tangibile și semnificative asupra celor care comit abuzuri grave ale drepturilor omului sau se implică în corupție, precum și protecția sistemul financiar al Statelor Unite de abuzurile din partea acelor persoane.

Faceți clic aici pentru mai multe informații despre persoanele și entitățile desemnate astăzi.

Total
0
Shares
Total
0
Share