Veaceslav Ioniță: CFM se află în pragul uneia dintre cele mai grave crize economice din istoria sa

Căile Ferate din Moldova (CFM) se află într-o criză economică profundă, avertizează economistul Veaceslav Ioniță, care subliniază cauzele principale ale situației: lipsa finanțării infrastructurii, gestionarea defectuoasă a accizelor și administrarea inadecvată a resurselor, informează telegraph.md

”CFM suportă întreținerea căilor ferate, o responsabilitate care ar trebui să revină statului. Această situație afectează grav investițiile necesare în modernizarea infrastructurii și plata salariilor angajaților. Transportatorii feroviari achită anual peste 100 milioane lei pentru accizele motorinei consumate. În loc să fie direcționați spre modernizarea căilor ferate, acești bani sunt folosiți pentru întreținerea drumurilor”, a declarat Ioniță.

În ultimii 15 ani, CFM a fost privată de aproximativ 1,5 miliarde lei, fonduri care ar fi trebuit investite în infrastructură. Drept urmare, trenurile circulă cu viteze sub 20 km/h pe anumite segmente, iar competitivitatea transportului feroviar este scăzută.

”Fără investiții urgente, transportul de marfă și pasageri este grav afectat, ceea ce influențează negativ economia națională. Angajații CFM nu și-au primit salariile la timp, generând nemulțumiri și riscând pierderea personalului specializat”, a adăugat economistul.

Ioniță propune soluții pentru salvarea sectorului: separarea infrastructurii de activitatea de transport. „Statul să preia întreținerea căilor ferate, iar CFM să se ocupe strict de transportul de marfă și pasageri, conform modelelor europene. Cel puțin 80 milioane lei din accizele plătite de transportatorii feroviari trebuie reinvestite în infrastructura feroviară. Guvernul să recunoască investițiile realizate de CFM în infrastructură ca fiind de interes public și să returneze o parte din fonduri pentru a evita colapsul financiar al întreprinderii”, a concluzionat Ioniță.

 

Total
0
Shares
Total
0
Share