„V(en)in de Purcari” sau de ce este acuzată ÎM „Vinăria Purcari” SRL că vrea monopol regional și să-și omoare concurenții

Pe cât de bun li-i vinul, pe-atât de amar veninul, ar fi afirmația celor care susțin că sunt presați de nevoi, litigii și interese economice.

În context, ÎM „Vinăria Purcari” SRL, companie cotată la Bursa de Valori din București, este acuzată că dezvoltă o concurență neloaială și că ar adopta metode subversive față de concurenții săi. Renumitul producător de vinuri premium și-ar fi atribuit, contrar legilor în vigoare ale R.Moldova, drepturi exclusiviste asupra denumirii nu doar a localității Purcari din raionul Ștefan Vodă, dar și asupra istoriei acestei renumite regiuni vinicole. Mânați de gândul că „doar ei sunt Purcari” și cu certificate emise de AGEPI, acum sunt într-un război existențialist cu „Timbrus Purcari Estate” SRL – un producător mai nou de vinuri premium, care a scos pe raft vinuri sub marca comercială „TIMBRUS PURCARI VALLEY”.

Și aici se impune o precizare a producătorului: vinurile „TIMBRUS” sunt produse 100% din struguri proprii, cultivați în microzona Purcari, toate având categoria de vinuri cu Indicația Geografică Protejată Ștefan Vodă. În planul său de dezvoltare, pentru perioada imediat următoare, compania are prevăzută și construcția unui complex industrial și turistic pe teritoriul propriilor podgorii din satul Purcari (https://timbrus.com/company/). Până atunci, „Timbrus Purcari Estate” SRL își îmbuteliază vinurile în zona geografică IGP Ștefan Vodă, cu respectarea cerințelor legislației Republicii Moldova, informația aceasta fiind indicată și pe fiecare sticlă îmbuteliată.

Vin „de Purcari” – ce semnifică și cine poate folosi sintagma?!

Sintagma vin “de Purcari” provine de la denumirea microzonei vinicole Purcari, descoperită și recunoscută în a doua jumătate a sec. XIX. Este o denumire geografică a zonei unde cresc plantații speciale de viță de vie. În producerea vinului, locul creșteri viței de vie, (fr. „terroir”) este criteriul principal care influențează calitatea vinului și argumentul decisiv pentru consumator.

Conform legilor în vigoare ale R. Moldova, o denumirea geografică (în cazul dat: „Purcari”), poate fi utilizată într-o marcă comercială doar dacă există o decizie permisivă a consiliului local. Marca în sine trebuie să fie distinctivă, iar denumirea geografică (toponimul) nu ar trebui să ocupe o poziție dominantă. Legea mai spune că numele geografic poate fi înregistrat doar ca element neprotejat (!), adică poate fi folosit de orice entitate care are permisiunile corespunzătoare pentru a face acest lucru.

În cazul vinurilor cu „indicație geografica”, se mai impune o regulă ce ține de conținutul băuturii. Legislația cere ca vinurile să fie produse din cel puțin 85% de struguri cultivați în regiunea dată (vezi legea, aici). ÎM „Vinăria Purcari” SRL nu ar respecta nici această cerință, utilizând într-o cantitate semnificativă, struguri cumpărați din alte regiuni ale Moldovei, informație care nu a fost respinsă de această vinărie, dar care, în același timp, aplică pe toate vinurile sale indicația „de Purcari”.

„Parul din ochiul” Vinăriei Purcari

„Timbrus Purcari Estate” SRL susține că ÎM „Vinăria Purcari” SRL , folosind numele geografic PURCARI, ca denumire a mărcii comerciale, cu o poziție dominantă a acestui toponim în marca comercială, încalcă legislația în vigoare a Republicii Moldova, în special art. 7 din Legea privind protecția mărcilor nr. 38-XVI din 29.02.2008.

În plus, publicitatea lor masivă a generat o confuzie națională în rândul consumatorilor – „ce este Purcari”? Un producător, o regiune, un castel, un vin sau un sat?

Pretinsa miză a războiului inițiat de IM „Vinăria Purcari” SRL

„Timbrus Purcari Estate” SRL și-a lansat vinurile în anul 2016, acestea fiind produse din struguri cultivați pe propriile podgorii din satul Purcari. Imediat cum au apărut pe raft, s-au pomenit în fața unui război cu ÎM „Vinăria Purcari” SRL. De cinci ani de zile, cei de la TIMBRUS luptă pentru a-și apăra dreptul legal de a folosi numele geografic Purcari pe produsele lor, în ciuda faptului că producătorul are toate permisiunile legale necesare pentru acest lucru.

Miza e departe de a fi una comercială, având în vedere că apariția pe piață a vinurilor TIMBRUS nu a avut un impact semnificativ asupra situației financiare și economice a Vinăriei Purcari, dovadă fiind cantitățile de vin fabricate de aceste companii.

Războiul se duce, mai degrabă, pe ideea de monopol asupra zonei geografice și pe pretinsa dorință a celor de la IM „Vinăria Purcari” SRL de a nu permite crearea unui precedent – când alte companii, care au obținut toate actele permisive obligatorii, vor obține dreptul legal de a utiliza denumirea geografică „Purcari” pe eticheta produselor lor. Acest lucru va distruge invocatul monopol de iure – ilegal, de facto – actual, de care s-au bucurat mulți ani cei de la ÎM „Vinăria Purcari” SRL. Or, ei au exploatat în scopuri comerciale proprii, moștenirea și meritele întregii generații de vinificatori care au descoperit și promovat regiunea Purcari.

Anume din acest motiv, pe parcursul ultimilor cinci ani, ÎM „Vinăria Purcari” SRL a blocat prin orice mijloace înregistrarea mărcilor comerciale, în care se utilizează toponimul „Purcari” atât la nivel național, cât și la nivel internațional. În ciuda Faptului că AGEPI și WIPO (Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale) au luat o serie de decizii în favoarea „Timbrus Purcari Estate” SRL și a înregistrării mărcii comerciale, care conține numele geografic Purcari, ÎM „Vinăria Purcari” SRL continuă să conteste aceste decizii.

Cel mai recent episod din această epopee s-a jucat cu participarea Consiliului Concurenței din R.Moldova. La solicitarea Vinăriei Purcari, instituția de stat a luat o decizie ce restricționează drepturile „Timbrus Purcari Estate” SRL de a folosi toponimul „Purcari”. Aceasta decizie „dubioasă și discriminatorie” – după cum o consideră cei de la TIMBRUS, a fost suspendată de instanța de fond și acum este examinată de către magistrații de la Curtea de Apel. După decizia finală a Curții de Apel, „Timbrus Purcari Estate” SRL, își rezervă dreptul de a furniza informații detaliate cu privire la acest caz

„Cuțitul în spate”

Acum câteva luni conducerea Vinăriei Purcari a lansat inițiativa unor negocieri cu „Timbrus Purcari Estate” SRL, înaintând o pretinsă intenție de a găsi soluția pașnică. Ar părea un pas civilizat, dacă n-am fi aflat despre acțiunile întreprinse „pe la spate” de către ÎM „Vinăria Purcari” SRL, care în plin proces de negociere a lansat noi atacuri asupra concurentului. Au trimis partenerilor comerciali de peste hotare ai companiei „Timbrus Purcari Estate” SRL, o scrisoare ultimativă cu cererea de retragere a vinurilor TIMBRUS și amenințări cu sancțiuni dacă aceste cerințe nu vor fi îndeplinite.

„Referindu-se la circumstanțe inexistente și informații false, aceștia invocă în scrisoarea lor faptul că ei sunt unicul producător de vinuri din microzona Purcari, cu toate că în registrul producătorilor de vinuri sunt indicate ambele companii, argumentând acest lucru, inclusiv, cu dubioasa decizie contestată a Consiliului Concurenței, care nu are forță juridică odată ce a fost suspendată de instanța de judecată”, afirmă directorul „Timbrus Purcari Estate” SRL, Evhenii Bondarțov.

https://rvv.gov.md/publicpart/overview.jsf;jsessionid=wOtKkuTw0OdnsyThkIT4ts2e0z0SoUN0wzhotwoM.rvv

FRAGMENT DIN SCRISOAREA VINĂRIA PRUCARI
FAȚĂ DE PARTENERII “TIMBRUS PURCARI ESTATE” SRL

Desigur, a fost cerută și poziția ÎM „Vinăria Purcari” SRL despre această scrisoare, însă aceștia susțin că:

După ce a primit o adresare oficială de la „Timbrus Purcari Estate” SRL, prin care se cerea infirmarea informațiilor false menționate în scrisoarea emisă către partenerii săi comerciali, ÎM „Vinăria Purcari” SRL a recunoscut parțial acest fapt, invocând o „presupusă traducere și interpretare arbitrară și scoatere din context a împrejurărilor de fapt”, dar în același timp continuând să susțină că „Timbrus Purcari Estate” SRL încalcă drepturile ÎM „Vinăria Purcari” SRL, acuzând compania de concurență neloială prin utilizarea combinației de cuvinte PURCARI VALLEY, pe produsele sale. Or „Timbrus Purcari Estate” SRL a primit deja deciziile de înregistrare a mărcii comerciale TIMBRUS PURCARI VALLEY atât în Moldova, cât și la nivel internațional.

CSJ, în 2017: IM „Vinăria Purcari” SRL nu are drepturi exclusive de folosire a toponimului Purcari în mărcile sale comerciale

Nici legea și nici Curtea Supremă de Justiție nu acordă Vinăriei Purcari dreptul exclusiv asupra denumirii geografice „Purcari”. Ba mai mult, Curtea Supremă de Justiție a anticipat, într-o decizie din 2017, eventualele conflicte și a indicat expres că ÎM „Vinăria Purcari” SRL nu are dreptul să interzică terților utilizarea loială a denumirii geografice „Purcari”.

Pentru o mai bună claritate, atașăm pasajul integral din Decizia Curții Supreme de Justiție din 01.02.2017

„(…) instanța confirmă faptul că „PURCARI” este o denumire geografică și nimeni nu poate deține dreptul exclusiv asupra acesteia, iar constatarea că marca „VINĂRIA PURCARI” este notorie nu îi acordă deținătorului dreptului asupra acesteia dreptul de a le interzice terților utilizarea loială a denumirii geografice „PURCARI”.”

Precizăm că decizia respectivă a CSJ este definitivă și irevocabilă.

Aceleași concluzii sunt trase și de EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală), care a refuzat înregistrarea mărcii comerciale „Vinaria Purcari” (vezi, aici)

TIMBRUS: Vinăria Purcari vrea să monopolizeze denumirea geografică a localității „PURCARI”

Conducerea companiei „Timbrus Purcari Estate” SRL afirmă că cei de la ÎM „Vinăria Purcari” SRL le-au declarat război încă din prima zi de existență pe piață.

„Noi înțelegem regulile de business și încurajăm concurența prin idee, valori, campanii și într-un final – prin puterea brandului. Concurenții noștri au preferat alte metode: dar trebuie să înțeleagă că intenția de a ne impune ceva prin intermediul presiunii economice și a altor presiuni a eșuat în trecut și va eșua și acum. În căutarea lor obsesivă a drepturilor exclusive de utilizare a toponimului „Purcari”, aceste persoane încalcă libertatea de întreprinzător, comerțul și principiile concurenței loiale. În viitor, oricare dintre acțiunile lor ilegale îndreptate împotriva companiei noastre vor fi dezvăluite public și însoțite de reclamații către autoritățile competente”, afirmă directorul „Timbrus Purcari Estate” SRL, Evhenii Bondarțov.

Sursa citată mai sus afirmă că acțiunile ÎM „Vinăria Purcari” SRL aduc nu doar prejudicii comerciale companiei „Timbrus Purcari Estate” SRL, dar și prejudicii de imagine industriei în general.

„Nu cred că acești oameni sunt proști și nu înțeleg esența a ceea ce se întâmplă. Înțelegând adevărul, ei, conștient manipulează și denaturează faptele, prin asta denigrând reputația de afaceri a companiei noastre. Dar oare înțeleg ei că astfel de metode de afaceri lasă o amprentă negativă, nu doar asupra imaginii companiei ce pretinde rolul de lider a industriei vinului locale, dar și asupra reputației vinificației moldovenești în general. Cred cu fermitate că ei trebuie să răspundă pentru prostiile promovate și pentru ilegalitățile pe care și le permit”

Contactați pentru un comentariu, reprezentanții Vinăriei Purcari susțin că acționează în interes propriu.

”Dorim de la bun început să facem claritate în ceea ce privește obiectul litigiilor în care suntem implicați cu „Timbrus Purcari Estate” SRL Nu există nici un litigiu pendinte cu privire la semnele TIMBRUS sau PURCARI. IM „Vinăria Purcari” SRL nu a întreprins nici o acțiune sau faptă care să împiedice folosința acestora, iar toate pretențiile noastre față de „Timbrus Purcari Estate” SRL se referă exclusiv la utilizarea neloială a combinațiilor de cuvinte care copiază mărcile comerciale ÎM „Vinăria Purcari” SRL – DOMENIILE PURCARI, VINĂRIA PURCARI, CHATEAU PURCARI etc”, este răspunsul reprezentanților Vinăriei Purcari, fiind întrebați referitor la subiectul acestui articol.

În ceea ce privește acuzațiile „Timbrus Purcari Estate” SRL despre încălcările privind utilizarea toponimului Purcari în marca sa comercială „Chateau Purcari”, ÎM „Vinăria Purcari” SRL respinge toate acuzațiile și se referă la înregistrările de marcă existente atât în Moldova, cât și în străinătate. Trebuie menționat că în toate înregistrările de marcă existente, elementul „Purcari”, în conformitate cu legislația în vigoare, este un element neprotejat și nu poate fi utilizat exclusiv de nimeni.

Repere:

„Timbrus Purcari Estate” SRL comercializează vinuri doar de clasa premium în 17 țări ale lumii. Au obținut multiple premii internaționale de calitate. Propriile podgorii de viță de vie ale companiei sunt amplasate pe 157 ha în comuna Purcari r-ul Ștefan Vodă, din care 112 ha sunt fructifere.

ÎM „Vinăria Purcari” SRL a fost fondată în 2003, iar vinurile sale sunt fabricate atât din vița de vie cultivată în microzona Purcari (unde IM „Vinăria Purcari” SRL deține terenuri totale de 249 ha și suprafețe de producător), cât și din struguri cumpărați de la producători mai mici din diferite zone ale R.Moldova. Compania produce anual circa 4 milioane de sticle de vin. Acum 3 ani, compania a fost listată la Bursa din București.

Total
0
Shares
Total
0
Share