Blocul Alternativa trage un semnal de alarmă cu privire la situația critică a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată a Moldovei” (CFM), pe care o consideră un sector strategic al economiei naționale. Potrivit formațiunii, prăbușirea CFM ar echivala cu distrugerea întregii economii, motiv pentru care este necesară o intervenție urgentă și bine gândită.
În acest sens, Alternativa propune un plan de redresare, bazat pe măsuri concrete, ce vizează asigurarea unui volum de lucru suficient pentru întreprindere, combaterea corupției și sprijinirea financiară a angajaților. Printre soluțiile avansate se numără introducerea unui management profesionist, crearea unui fond de stabilitate pentru întreprinderile de stat, prioritizarea transportului de mărfuri prin CFM și colaborarea cu parteneri externi pentru integrarea în proiecte de reconstrucție regională.
Acțiunile propuse de Blocul Alternativa:
Introducerea unui management profesionist și integru la această întreprindere și la Agenția Proprietății Publice, pentru a stopa furturile de la CFM și a asigura activitatea eficientă a entității;
Crearea Fondului financiar de stabilitate a întreprinderilor de stat, finanțat din profitul/dividendele achitate fondatorului de toate întreprinderile de stat sau cu capital de stat. Mijloacele acestui Fond pot fi utilizate pentru achitarea salariilor angajaților de la CFM până la resuscitarea întreprinderii prin metodele descrise mai jos. Acum, timp de o lună, se poate de acumulat în aceste scopuri minim 150 mln. de lei, pentru a acoperi o parte din restanțele la salarii. Iar decăderea din Bugetul de Stat a acestor mijloace planificate se poate de compensat prin reducerea cheltuielilor pentru Președinție, Parlament, Ministere și Televiziunea PAS-ului „Teleradio-Moldova”;
Impunerea de către stat a transportării materialelor de construcție pentru obiectivele de infrastructură cu finanțare publică (drumuri, în mod special) prioritar prin intermediul CFM, inclusiv din considerente de securitate rutieră și protecție a infrastructurii rutiere construite pe bani publici enormi;
Impunerea de către stat a transportării prin intermediul CFM a mărfurilor de tranzit în cantități mari (cereale, materiale de construcție, etc.);
Subvenționarea din Bugetul de Stat a transportului feroviar de pasageri pentru rutele matinale și de seară, adaptate regimului de activitate a întreprinderilor și instituțiilor;
Inventarierea activelor CFM și evaluarea eficienței utilizării lor de către entități străine (inclusiv Palatul Feroviarilor, numeroase imobile amplasate pe tot teritoriul țării) în ultimii 20-25 de ani, astfel ca prejudiciul adus întreprinderii să fie reparat la maximum.
Conlucrarea cu „Căile Ferate Române” și „Укрзализныця” în vederea includerii CFM în proiecte comune de transport de mărfuri și materiale de construcție pentru restabilirea post-război a Ucrainei.