Lucrările la linia electrică aeriană de 400 kV Vulcănești–Chișinău, unul dintre cele mai importante proiecte energetice ale Republicii Moldova, se apropie de finalizare. Potrivit datelor oficiale, progresul general al lucrărilor depășește 90%, iar construcția și instalarea infrastructurii sunt realizate în proporție de circa 99%.
Toate cele 507 fundații au fost executate, 507 piloni asamblați, 505 deja montați, iar 150 km de conductor și fibră optică au fost întinse. Linia are o lungime totală de 157 km și traversează 35 de localități din 8 raioane – Taraclia, Cahul, Leova, Cimișlia, Hâncești, Ialoveni, UTA Găgăuzia și municipiul Chișinău (comuna Băcioi).
La Stația Electrică Chișinău 330 kV, lucrările de modernizare au ajuns la 78%, fiind în desfășurare montarea echipamentelor primare. La Stația Electrică Vulcănești 400 kV, progresul este de 57%, finalizându-se instalarea cadrelor metalice și livrarea echipamentelor.
Proiectul este finanțat de Banca Mondială și implementat de Guvernul Republicii Moldova, prin Ministerul Energiei și UCIPE – Unitatea de Implementare a Proiectelor în Energetică. Potrivit autorităților, linia va putea transporta până la 630 MVA, echivalentul a peste jumătate din consumul național de vârf, contribuind decisiv la securitatea energetică a țării.
„În spatele fiecărui pilon și al fiecărui kilometru de linie se află luni de muncă, planificare și coordonare. De la proiectarea tehnică și exproprierea terenurilor până la construcția efectivă, fiecare etapă este atent controlată pentru a asigura cele mai înalte standarde de calitate. Asigurarea calității este fundamentală, având în vedere importanța strategică a acestui proiect pentru Republica Moldova și pentru securitatea energetică”, a declarat Ruslan Surugiu, directorul UCIPE.
Linia de interconectare Vulcănești–Chișinău este un proiect strategic așteptat de peste 30 de ani, care va permite integrarea fizică a sistemului electroenergetic al Republicii Moldova în rețeaua europeană ENTSO-E și reducerea dependenței de surse externe.
Proiectul include 507 piloni metalici cu o greutate totală de peste 10000 tone, echivalentul Turnului Eiffel. Cel mai înalt pilon are 48 metri, iar cel mai mic – 27 metri. În construcție sunt utilizate peste 1500 km de conductoare (1900 tone) și 157 km de fibră optică, menită să asigure transmiterea sigură a datelor între stațiile electrice.