Reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării (MEC) și ai Inspectoratului General pentru Migrație (IGM) au avut o întâlnire comună pentru a facilita integrarea refugiaților ucraineni în sistemul educațional și comunitățile din Moldova. La discuții au participat și reprezentanți ai UNICEF, UNHCR și Consiliului Norvegian pentru Refugiați (NRC).
Întâlnirea a vizat procedurile pentru informarea și îndrumarea refugiaților cu copii de vârstă școlară, accesul la programele de educație în limba română și sprijinul psiho-emoțional destinat elevilor refugiați. S-a discutat și despre îmbunătățirea colaborării interinstituționale pentru un flux eficient de informații și facilitarea procesului de integrare școlară.
Participanții au vizitat Centrele de documentare și integrare a străinilor din cadrul Direcției Regionale Centru a IGM, unde au interacționat cu specialiști responsabili de procesarea documentelor, acordarea asistenței primare și orientarea beneficiarilor către serviciile disponibile în domeniile educației, sănătății, angajării și incluziunii sociale.
”Integrarea refugiaților nu este doar o obligație umanitară. Este și o responsabilitate instituțională care necesită coordonare eficientă între structurile statului. Pentru ca fiecare copil refugiat să își exercite dreptul la educație, este vital să avem mecanisme clare și eficiente de comunicare între MEC, IGM, autoritățile locale și partenerii internaționali”, a declarat Ivan Duminica, șeful Serviciului politici în domeniul relațiilor interetnice din cadrul MEC.
În final, participanții au convenit să elaboreze proceduri comune pentru referirea copiilor și tinerilor către instituțiile educaționale și să intensifice schimbul de date între MEC și IGM, continuând colaborarea cu partenerii internaționali pentru extinderea programelor de incluziune, informare și formare pentru refugiați.