6 sfaturi ca să circuli în siguranţă pe lapoviţă şi zăpadă

cod portocaliu de ninsoare, ninsori puternice, cum sa conduci corect iarna

A căzut prima zăpadă, iar meteorologii anunţă în continuare ninsori. Ne aşteaptă cod portocaliu de ninsoare, iar dacă vei ieşi cu maşina în această perioadă, va trebui să ştii să conduci prudent. Iată 6 sfaturi cum să şofați în siguranţă iarna.

Cu ce viteză circulăm?

Viteza se adaptează în funcţie de aderenţa maşinii pe şosea. Aderenţa, pe de altă parte, depinde foarte mult de ce este pe jos: zăpadă, gheaţă fină, gheaţă zgrunţuroasă, asfalt uscat, materiale antiderapante, noroi, apă, mocirlă etc. Trebuie ştiut faptul că aderenţa e cu atât mai mare cu cât temperaturile de afară sunt mai mici. Astfel, dacă afară se înregistrează o temperatură de – 10˚C , aderenţa maşinii va fi mult mai bună decât la temperaturi de 0˚C. Dar şoferii nu ştiu acest lucru. Dovadă sunt accidentele care se produc mai ales la prima zăpadă a sezonului rece. Afară încă e cald, zapada e apoasă – iată mediul propice pentru accidente rutiere.

Pneurile de iarnă, aderenţă scăzută pe gheaţă

Cauciucurile de iarnă se comportă diferit pe zapadă şi pe gheaţă. Dacă pneurile de vară se comportă prost indiferent de ce avem pe jos, pneurile de iarnă au o aderenţă bună pe zăpada bătătorită şi o aderenţă foarte scăzută pe gheaţă şi polei. Cauciucurile de iarnă îţi dau curaj să mergi pe zapadă, simţi maşina sigură şi nu mai iei în calcul faptul că urmează să intri pe o porţiune de şosea îngheţată. Astfel, şoferul nu reduce din viteză, iar anvelopele, odată ce au intrat în zona alunecoasă, îşi pierd brusc aderenţa.

Aşa testezi aderenţa!

Este recomandat ca, înainte de a porni la drum, imediat ce ai ieşit cu maşina pe stradă, să verifici aderenţa anvelopelor. Într-o zonă puţin circulată frânează brusc şi vezi cum se comportă maşina. Un alt test este să tragi de volan stânga – dreapta şi să urmăreşti dacă menţii direcţia de mers sau, dimpotrivă, derapezi. Doar în acest fel vei şti cum se comportă, de fapt, maşina şi cât de sigur este să circuli cu ea.

Cum îţi dai seama că ai putea derapa?

În primul rând, dacă ai o maşină echipată cu ABS, când maşina intră în derapaj acesta va intra îşi el în funcţiune Apoi, pe bordul maşinii se va aprinde becul de la controlul tracţiunii. Maşina îţi transmite că una sau toate roţile sunt la limita aderenţei. Se poate aprinde şi becul care arată un fulg de nea, fapt care indică o temperatură mai scăzută de 4˚C Celsius şi pericolul ca pe asfalt să se formeze polei.

Frânează în siguranţă!

Dacă maşina nu are sistem ABS, şoferul trebuie să evite cu orice preţ să blocheze roţile.

Dacă autoturismul este echipat cu sistem ABS, şoferul trebuie să apese pe frână până la capăt şi să nu ridice deloc piciorul de pe pedală. Chiar dacă pedala tremură şi ai impresia că maşina nu se opreşte, trebuie să laşi ABS-ul să-şi facă treaba. Maşina ştie ce are de făcut. Să apeşi frâna, să ridici piciorul de pe pedală, iar apoi să apeşi din nou e cea mai mare greşeală pe care o poţi face.

Parchează corect maşina!

De multe ori, parcăm maşina pe asfalt, iar dimineaţa o găsim cu roţile îngropate în zăpadă, căci peste noapte a nins. Şoferul nu va avea nici o problemă să plece de pe loc.

Însă, dacă parcăm în zăpadă, s-ar putea ca dimineaţa, când vrem să plecăm la serviciu, să avem o problemă. Roţile sunt calde, căldura lor va topi zăpada, aceasta se va transforma în apă, iar apoi apa va îngheţa prinzând şi anvelopele. Îţi va fi destul de greu să ieşi din parcare. Ce trebuie făcut? Dacă parchezi pe zăpadă, fă câteva manevre înainte-înapoi pentru a trasa o potecă. Urmele te vor ajuta să ieşi cu bine din parcare.

 

Total
0
Shares
 
Total
0
Share