Porţiunea de cale ferată dintre Colibaşi şi Văleni, raionul Cahul, avariată în urma unor alunecări de teren, nu va fi reabilitată prea curând, scrie TVR Moldova.
Asta deşi Guvernul a alocat, de nouă luni, 60 de milioane de lei pentru reparaţia urgentă a acestui tronson strategic de linie ferată.
Antreprenorul ucrainean care trebuia să elaboreze proiectul lucrărilor nu şi-a onorat obligaţiile, iar autorităţile urmează să rezilieze contractul. Între timp, costul preconizat al lucrărilor a crescut din cauza scumpirilor materialelor şi a terenului care continuă să se degradeze.
Linia feroviară din zona satului Văleni a fost avariată, pe o lungime de 350 de metri, în urma unor alunecări de teren, în vara anului 2022. Şinele trec chiar pe malul abrupt şi nisipos al râului Prut. Autorităţile au plătit atunci 300 de mii de lei unei companii specializate din Ucraina să facă investigaţii geologice şi să vină cu soluţii de reabilitare. Rezultatele studiului, valabile doar un an, au fost transmise unei alte firme ucrainene care şi-a asumat elaborarea proiectului de execuţie. În august 2023, Guvernul a alocat 60 de milioane de lei pentru reabilitarea de urgență a tronsonului feroviar, cu termen limită până în martie a acestui an. Cu toate acestea, lucrările nu au fost începute.
”Toate solicitările care le făceam către ei, să ne prezinte informaţii, la ce etapă se află, am mai avut conferinţă video cu dânşii. Aşa şi nu a mai răspuns. Contractul prevede şi penalităţi pentru neîndeplinirea obligaţiunilor contractuale, noi mergem după procedură”, spune Sergiu Tomșa, director interimar CFM
Contractul ar urma să fie reziliat până la sfârșitul lunii mai. Între timp, terenul din zonă continuă să se degradeze, iar autorităţile trebuie să găsească un alt antreprenor care să facă noi investigaţii geologice, să elaboreze proiectul de execuţie şi să efectueze lucrările. Şeful de la CFM admite că cei 60 de milioane de lei alocate de Guvern ar fi putea fi insuficiente pentru acest volum de lucru.
”Eu nu pot să spun care va fi suma. Suma trebuie să o spună specialiştii în domeniu, proiectarea şi în elaborarea devizelor de cheltuieli. Acum şi preţul la material e pe piaţă, şi utilajul special care o să fie. Mă rog dacă este în Moldova, e bine, dacă nu trebuie să-l importe” precizează Sergiu Tomșa, director interimar CFM
Reprezentanţii Ministerului Infrastructurii nu au emis, deocamdată, un punct de vedere în legătură cu această situaţie. Reabilitarea acestei linii ferate este de importanţă strategică, fiind singura cale de acces pentru trenurile de marfă spre porturile Giurgiuleşti şi Reni. Acum garniturile sunt nevoite să ocolească prin Ucraina, ceea ce aduce riscuri şi costuri suplimentare. Tronsonul feroviar Cahul-Giurgiuleşti a fost construit în perioada 2007-2009 dar proiectul nu a fost dus corect până la capăt și deseori apar probleme.