În timp ce pasagerii de pe Aeroportul Internațional Chișinău se confruntă cu aglomerație și întârzieri cauzate de un terminal care și-a depășit cu mult capacitatea, autoritățile au ales să investească în construirea unui nou drum de acces și a unei parcări destinate sălii Expres/VIP și delegațiilor oficiale. Această decizie ridică semne de întrebare cu privire la prioritățile în dezvoltarea infrastructurii aeroportuare, însă rezultatul este caracteristic guvernării PAS/Maia Sandu și persoanelor numite în funcții pe criterii politice și loialitate.
Potrivit redacției Ziua.md, Primăria Chișinău a emis, pe 23 decembrie, un certificat de urbanism pentru „construirea unui drum de acces și parcare auto pentru sala expres a aeroportului”.
Aeroportul din Chișinău, singurul de pasageri funcțional din Republica Moldova, operează cu mult peste capacitatea proiectată. Terminalul, extins ultima dată între 2015 și 2018, a fost proiectat pentru un trafic anual de 2,6 milioane de pasageri, însă în 2023 a înregistrat deja un flux de 2,8 milioane, iar prognozele pentru 2024 indică o creștere de peste 20%. Conform datelor Autorității Aeronautice Civile, traficul de pasageri între ianuarie și noiembrie 2024 a ajuns la 3,8 milioane, depășind cu mult capacitatea operațională a terminalului.
Standardele internaționale prevăd ca unui pasager să îi revină o suprafață medie de 20 m². În condițiile actuale, pentru a face față unui trafic de aproximativ 4 milioane de pasageri pe an, ar fi necesar un terminal de cel puțin 30 000 m², dublu față de dimensiunea actuală de 15 650 m².
Deși construcția unui nou terminal este o soluție evidentă pentru a rezolva problema supraaglomerării, autoritățile nu au făcut pași concreți în această direcție. Ultimele investiții majore în terminalul de pasageri au avut loc acum aproape un deceniu, iar de atunci, traficul a crescut exponențial, în special după începerea războiului din Ucraina.
În schimb, Guvernul a extins lista funcționarilor care pot utiliza sala delegațiilor oficiale, facilitând accesul acestora la servicii preferențiale. Acum, prin construcția drumului și parcării dedicate, atenția autorităților pare să fie concentrată asupra unui segment restrâns al utilizatorilor aeroportului, în timp ce majoritatea pasagerilor continuă să se confrunte cu dificultăți.
Decizia de a prioritiza facilități pentru sala Expres/VIP în locul extinderii terminalului principal arată o lipsă de viziune strategică în gestionarea unei infrastructuri de importanță națională. În contextul creșterii constante a traficului, problemele aeroportului se vor agrava, afectând nu doar pasagerii, ci și imaginea Republicii Moldova ca destinație de călătorie.
1 comments
Comments are closed.