Aeroportul Internațional Chișinău pare să fi devenit o adevărată spălătorie de bani, condusă de oameni conectați la sistemul de stat, care controlează o bună parte din achiziții, își împart funcții între ei, iar principiile de care se conduc sunt departe de cele bazate pe profesionalism și meritocrație, scrie bloggerul Eugeniu Luchianiuc.
”Unul dintre cele mai importante și strategice obiective ale statului este condus de cumetri, prieteni și rude, care stau pe un sac de bani și toacă milioane din bugetul statului.
În centrul acestei structuri s-ar afla nimeni altul decât „oaia neagră” din PAS-ul galben, scos pe tușă de partidul de guvernare, dar lăsat în continuare să aibă acces la borcanul cu miere. Este vorba de #andreispînu, care este secondat de un grup de apropiați, colegi de școală între ei din Florești”, mai scrie bloggerul pe blogul său, desfășurând schema depistată:
”Cine controlează schemele din aeroport și cum au ajuns băieții de la avioane să călărească aeroportul
Așadar, capul caracatiței și clanului galben este #andreispînu, iar sub el sunt poziționați mai mulți oameni-cheie, mulți dintre ei fiind foști colegi de școală din Florești sau cumetri ai fostului ministru și consilier prezidențial.
• Mircea Păscăluță- cumătru cu Andrei Spânu, secretar de stat la MIDR, membru al consiliului de administrație (AIC)
• Sergiu Spoială – șef interimar al Aeroportului Internațional Chișinău (AIC)
• Vasile Șaramet – cumătru cu Mircea Păscăluță, Director Autoritatea Aeronautică Civilă, personaj controversat, fost membru în PLDM – Respect Moldova – PAS.
• Andrei Oală – Borsetka Aeroportului
• Silvia Titu – Rîjcov – contabil-șef, implicată în gestionarea financiară, AIC.
• Chiril Bînzari – șef departament tehnic la AIC
• Eugen Guranda – angajat la AIC, pus în funcție de cumătru său Mircea Păscaluță, care este cumătru cu Andrei Spînu și Vasile Șaramet.
Aeroportul din Chișinău a devenit stat în stat, care funcționează după propriile reguli, care nu se supun nici Codului Penal, nici bunului simț. Așadar, să luăm pe rând fiecare tentaculă a caracatiței aeroportuare.
Mircea Păscăluță – cumătru cu Andrei Spînu, Vasile Șaramet și Eugeniu Guranda, a fost numit secretar de stat la MIDR în 2023 și până în prezent membru al consiliului de administrație (AIC)
Acesta a absolvit Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Este licențiat în științe politice și master în studii de integrare și securitate europeană.
Sergiu Spoială – Administratorul interimar, frate cu un judecător de la Curtea de Apel și persoană de încredere.
Administratorul interimar al Aeroportului Internațional Chișinău (AIC), Sergiu Spoială, a fost numit la conducerea AIC la 20 februarie 2024, după ce fostul administrator interimar, Constantin Vozian, și-a depus demisia. El este fratele lui Alexandru Spoială, judecător la Curtea de Apel (CA) Chișinău.
Din august 2023 și până în februarie 2024, Sergiu Spoială a fost șef al Departamentului Administrativ al AIC. În declarația de avere și interese depusă la 19 martie, adică la o lună din momentul angajării, Sergiu Spoială declară venituri salariale de 205 mii de lei din funcția de șef al Departamentului Administrativ al AIC. În CV-ul acestuia se arată că deține licență de avocat din 2012.
În 2023, Sergiu Spoială a cumpărat trei automobile: o Toyota Venza, în valoare de 400 de mii de lei, un BMW 650 GT, în valoare de 140 de mii de lei și o Tesla Model 3, în valoare de 360 de mii de lei. El deține un apartament și o casă, cumpărate în 2016 și 2018 cu 369 de mii de lei și, respectiv, cu 150 de mii de lei. Totodată, Spoială declară un împrumut de 300 de mii de lei luat de la bancă în 2018, scadent în 2028.
La moment Sergiu Spoială se plimbă cu un Mercedes S Class, care aparține aeroportului.
Vasile Șaramet – cumătru cu Mircea Păscăluță și Eugen Guranda, numit și propus de Andrei Spînu în funcția de director al Autorității Aeronautice Civile pe data de 21 august 2024, personaj controversat, fost membru în PLDM, apoi la Respect Moldova, apoi a devenit membru PAS.
Vasile Șaramet activează în cadrul Autorității Aeronautice Civile din 2016, iar potrivit declarației de avere și interese personale, acesta a încasat un salariu de peste un milion de lei în anul 2023, echivalentul a peste 86 de mii de lei pe lună din funcția de director al ACC. De asemenea, pe parcursul anului 2023, acesta a mai primit cadou la ziua sa de naștere peste 133 de mii de lei.
Andrei Oală – ”Borseta” Aeroportului, șeful Serviciului achiziții, a fost angajat anterior la Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe.
El declară venituri din salariul de la Aeroport de 323 de mii de lei (angajat din aprilie 2023) sau aproximativ 40 de mii de lei lunar, mai declară venituri din salariu de la IP Centrul de Tehnoologii Informaționale în Finanțe de 213 633.08 lei. Are peste 40 de de terenuri agricole și o afacere în agricultură, două automobile și 830 de mii de lei pe conturi https://public-pdf-declaratii.ani.md/pdf/get/946107/3
Potrivit site-ului achiziții.md, Andrei Oala se ocupă de achiziții și pentru Centrul de Tehnologii în Finanțe, o instituție publică. Cu toate acestea, el nu depune declarația de avere în numele acestei instituții.
O altă întrebare pentru ANI ar fi dacă există un conflict de interese în faptul că Andrei Oala gestionează achiziții atât pentru Întreprinderea de Stat Aeroportul Internațional Chișinău, cât și pentru Centrul de Tehnologii în Finanțe.
Chiril Bînzari – fratele fostului directorul de la Energocom.
Șeful Departamentului administrativ, Chiril Bînzari, mai este și numit Napoleon, a fost angajat la Aeroportul Internațional pe 26 februarie 2024, anterior fiind angajat al Autorității Aeronautice Civile. Acesta este fratele lui Victor Bînzari, fostul director general interimar al „Energocom” SA.
Conform declarației de avere depuse de Chiril Bînzari, în 2023 acesta a luat cu împrumut 12 mii de euro de la Eugeniu Buzatu, care este consilier al fostului director general interimar al „Energocom”, adică al fratelui său.
La moment, Chiril Bînzari este în concediu de îngriire a copilului, după ce a provocat un accident rutier cu implicarea automobilului de serviciu.
Silvia Titu-Rîjcov – contabil-șef, implicată în gestionarea financiară, AIC, semnează orice plan de achiziții și cheltuieli propus de Oală.
Tot ea a semnat si peste 800 mii lei resurse financiare pentru desfășurarea corporativul AIC-ului de la sala RICHLAND:
Raport Privind Executarea C… by euscatel
Soțul Silviei Țițu -Rîjcov este un activist PAS din anturajul ministrului economiei, Dumitru Alaiba.
Eugeniu Guranda – a activat anterior șef la postul vamal Leușeni, după care a fost numit de colegul de școală Sergiu Spoială.
Tot Eugen Guranda este cumătru cu Mircea Păscaluță, care este cumătru cu Andrei Spînu și Vasile Șaramet.
Rețea de interese la Aeroportul Internațional Chișinău? Legături din Florești și achizițiile suspecte sau cum 30% din achiziții – „otkat” pentru colegii de școală.
Întâmplător sau nu, cei patru colegi de școală din Florești, Vasile Șaramet, Sergiu Spoială, Eugen Guranda, Silvia Țițu-Rîjcov, împreună cu Andrei Oală, care este originar tot din Florești au ajuns să gestioneze și să spele bani din peste 30 la sută din achizițiile de la aeroport.
Toate aceste „otkat-uri” sunt coordonate de Sergiu Spoială, care, la rândul său decide cui și cât.
Roman Cojuhari, șeful Agenției Proprietății Publice – un alt confident al lui Andrei Spînu, care a terfelit termenul de licitație, după ce a încercat, fără să-i reușească, să servească pe tavă spațiile comerciale de la aeroport companiei franceze „Lagardere”. Toate licitațiile au eșuat datorită presiunii publice, însă acest lucru nu anulează în niciun fel tentativa de trucare a unui concurs public. Mai mult, recent, Cojuhari a fost implicat într-un imens scandal de trafic de influență, după ce în presă a apărut informația că acesta și-a plasat soția în structurile de conducere ale cel puțin trei întreprinderi de stat și societăți pe acțiuni fondate sau aflate în subordinea instituției conduse de soțul ei. După ce treaba a început să miroase urât, Cojuhari, în loc să demisioneze el, și-a sacrificat soția, care a și-a dat demisia din toate funcțiile pe care le deținea.
Băieții de avioane și epurările de cadre
Ca să facă loc întregii escadrile de cumătri, amante și verișori, mai mulți profesioniști au fost dați afară. Singurul lor neajuns era că nu erau de-ai lor și schemele erau identificate. Două angajate din departamentul de audit, cu o experiență de aproape 10 ani, au fost preavizate la eliberare din funcție, iar în locul lor sunt puse persoane de încredere. Cazul este și mai sensibil deoarece ambele cresc singure copii, iar una din ele întreține un copil invalid, cu probleme grave de sănătate.
În locul lor au fost aduse persoane cu legături directe în cercul de influență al lui Spînu:
• Tatiana Ignat, verișoara lui #andreispînu
• Voscoiboinic Inessa, care nu are nicio experiență în domeniul audit, or, în prezent, este influencer, iar anterior a activat în holdingul media a lui Vladimir Plahotniuc. A fost numită în funcție pentru că este apropiata lui Chiril Bînzari.
Tot ea, Inessa Voscoboinic este sora Elenei Voscoboinic, angajată în Secția cooperare internațională și comunicare cu mass-media la Autoritatea Aeronautică Civilă, persoană apropiată lui Vasile Șaramet.
Alte numiri controversate exact pe principiul meritocrației, așa cum se bătea cu pumnul în piept Maia Sandu
• Dumitrița Statnic, sora deputatei PAS Doina Gherman, a fost angajată în funcția de șef adjunct în Secția administrativă a Aeroportului Internațional Chișinău (AIC). La scurt timp după numire, aceasta a intrat în concediu de îngrijire a copilului, beneficiind de o indemnizație considerabilă. Angajarea sa ridică semne de întrebare privind criteriile de selecție și posibilele legături de influență în procesul de recrutare.
Ori nu tot Maia Sandu era cea care declara ferm că nepotismul și cumătrismul nu au ce căuta în instituțiile statului?
Aeroportul – un instrument pentru achiziții și interese ascunse!
Aeroportul nu este doar un punct strategic pentru transportul aerian, ci și o vacă de muls pentru achiziții. Potrivit surselor noastre demne de încredere Andrei Oală controlează 30% din „borseta de la Aeroport”, ceea ce înseamnă că o parte semnificativă din contractele aeroportului ajung în cercul de influență al acestui grup. Mai mult ca atât, toate planurile de investiții și de achiziții sunt semnate de colegii aceleași școli din Florești: Sergiu Spoială, Silvia Țîțu-Rîjcov și „borseta” aeroportului, care tot este originar din Florești – Andrei Oală.
Așadar, în loc să fie gestionat în interesul cetățenilor și al economiei naționale, Aeroportul Internațional Chișinău pare să fie capturat de un grup de interese bine conectat, bine structurat, care își plasează oamenii, elimină persoanele incomode și controlează fluxul de bani și achizițiile.
Rămâne de văzut dacă cineva va avea curajul să distrugă clanul galben de la Aeroport și să decapiteze această caracatiță?!”
Autoritatea Aeronautică Civilă și-a rezervat dreptul de a nu comenta informațiile scrise de bloggerul Eugeniu Lichianiuc. Contactat pentru o reacție, Andrei Spînu, fost ministru al Infrastructurii, a răspuns, de asemenea, că nu dorește să comenteze.
„Toate întrebările vor fi adresate prin solicitare oficială, la care se va răspunde în termenul prevăzut de legislație”, este răspunsul primit de la AIC, care, deocamdată, nu neagă informațiile apărute în spațiul public.
4 comments
Comments are closed.