Îmi este greu să privesc ceea ce se întâmplă azi cu finanțele publice ale Republicii Moldova. Sub eticheta superficială de „Buget Plus”, actuala guvernare încearcă să acopere o realitate gravă: avem cel mai dezechilibrat buget din ultimii 22 de ani. Și, din păcate, nu este doar o greșeală de calcul. Este o alegere deliberată de a împinge țara într-o dependență totală de împrumuturi din afară – fără viziune, fără reforme, fără asumare.
Bugetul rectificat pentru 2025 prevede o majorare de 7,7 mlrd lei la cheltuieli și o creștere de 3,7 mlrd lei la venituri. Diferența este acoperită integral din împrumuturi și granturi externe. 100% din aceste venituri suplimentare vin de peste hotare.
În primele două luni ale 2025, Republica Moldova a atras doar 48 mln lei în granturi, adică sub 1% din suma planificată. Cum promiți să obții 5 miliarde lei, când nu ești capabil să atragi și să absorbi aceste fonduri?!
Pe vremuri, când guvernarea însemna seriozitate, măsurile de consolidare bugetară erau însoțite de investiții în viitor, nu de artificii contabile. Acum, în schimb, Guvernul se împrumută pentru a astupa găuri vechi, nu pentru a construi ceva nou.
Ce face această guvernare cu acești bani? 77% merg pe consum curent – salarii, pensii, compensații și doar 23% în investiții capitale. Nicio țară nu poate supraviețui dacă împrumută bani ca să plătească factura la lumină. Astfel de măsuri sunt bune pe termen scurt, dar catastrofale dacă devin regulă.
Este profund iresponsabil să majorezi pensiile cu 10% pe baza unui grant incert. Ce vei face în 2026? Vei împrumuta din nou? Aceasta nu este guvernare responsabilă. Este populism, bombă cu ceas în buzunarul cetățeanului.
Datoria publică la sfârșit de an va trece de 140 mlrd lei, iar conform datelor oficiale din martie 2025, aceasta a crescut de la 27,5% din PIB în 2021 la 39,1% în 2025. O creștere accelerată, de aproape 12 puncte procentuale în doar patru ani de guvernare marca PAS. Acești bani nu sunt investiți în economie, educație, sănătate, drumuri, în viitor, dar sunt risipiți în cheltuieli de consum.
Într-un alt timp, cu mai multă rigoare și mai puțin spectacol, Republica Moldova putea demonstra partenerilor externi că are capacitatea de a folosi fiecare leu pentru dezvoltare reală. Astăzi doar promisiuni și tehnologie electorală.
Guvernul „reformează” bugetul, dar mai mult de jumătate din sumele suplimentare fuseseră deja angajate anterior, prin decizii ale Comisiei pentru Situații Excepționale. Este o reambalare politică, nu o viziune bugetară.
Am vorbit mult despre „Buget Plus”, dar să nu uităm de reversul medaliei – „Buget Minus”. Guvernul a decis să reducă cheltuielile exact acolo unde ar trebui să investească: educație, cultură și cercetare. Suma totală al acestor reduceri nu este mare – 36 milioane lei, dar semnificația este enormă. De ce au tăiat exact de aici?!
După mine, răspunsul este simplu. Este o reducere simbolică. Un semnal rece, dar clar, că această guvernare nu prețuiește educația, cultura sau cercetarea. Este ca și cum ni s-ar spune în față: nu vrem o societate educată, nu avem nevoie de cultură și, Doamne ferește, de intelectuali. Așa sunt ei. Și așa i-am văzut și în analiza acestui buget-catastrofă, poreclit „Buget Plus”.
Concluzie
„Buget Plus” este, în realitate, un buget de minus: minus încredere, minus sustenabilitate, minus curaj.
Este un buget care nu vine cu nicio reformă, niciun plan pe termen lung și nicio măsură de consolidare fiscală.
Guvernarea nu înseamnă să dai impresia că ai bani. Înseamnă să știi cum îi faci. Astăzi, în loc să construim o Moldovă pe picioarele ei, Maia Sandu o împinge să stea în genunchi, cu mâna întinsă.
Vlad Filat, președintele PLDM