Un proiect de infrastructură revoluționar prinde contur sub Marea Baltică. Tunelul Fehmarnbelt, cu o lungime de 18 kilometri, va deveni cel mai lung tunel rutier și feroviar prefabricat din lume, conectând localitățile Rødbyhavn (Danemarca) și Puttgarten (Germania).
Tunelul va reduce timpul de traversare a mării de la 45 de minute cu feribotul la doar 10 minute cu mașina și 7 minute cu trenul, înjumătățind astfel și durata călătoriei dintre Copenhaga și Hamburg, de la 5 ore la 2,5 ore.
Construcția prevede scufundarea a 90 de elemente prefabricate gigantice, fiecare măsurând 217 metri lungime și 42 metri lățime, aliniate cu o precizie de 15 mm. Structura va include două galerii rutiere, două feroviare și un tunel de intervenție.
Investiția se ridică la 7,4 miliarde de euro, finanțată în principal de statul danez, cu sprijinul Comisiei Europene, care a alocat 1,3 miliarde de euro. Un șantier imens, de peste 500 de hectare, a fost amenajat pe insula Lolland pentru fabricarea secțiunilor de tunel.
Inițial, autoritățile au luat în calcul și o variantă de pod, însă traficul maritim intens și condițiile climatice au făcut ca soluția unui tunel să fie considerată mai sigură și mai stabilă. După contestări din partea organizațiilor de mediu și a operatorilor de feriboturi, lucrările au fost validate de instanțele germane în 2020.
Finalizarea proiectului este planificată pentru 2029. Se estimează că tunelul va fi tranzitat zilnic de peste 12.000 de mașini și 100 de trenuri. Taxele de trecere vor contribui la rambursarea împrumuturilor de stat, într-un proces estimat să dureze 40 de ani.
Proiectul promite și o revitalizare economică semnificativă pentru regiunea Lolland, una dintre cele mai sărace din Danemarca, prin atragerea de investiții, turiști și crearea de noi locuri de muncă.
„Acest tunel nu doar că unește Danemarca cu Germania, ci conectează întreaga Scandinavie cu centrul Europei”, a declarat Henrik Vincentsen, directorul general al companiei de stat Femern.