Alte știri

Cele mai bune sfaturi pentru șoferi. Iată cum trebuie să pornim corect mașina când afară este ger și temperatura scade până la -20 de grade

Pinterest LinkedIn Tumblr

Automobilul este exact ca omul: când este caniculă, începe să facă mofturi și are nevoie de răcire bună. Iar atunci când este foarte frig, se comportă altfel și trebuie „îmbrăcată” în mod special. Nu degeaba, atunci când vine gerul, tot mai multe mașini încep să facă figuri.

În aceste zile, pe tot teritoriul Republicii Moldova, este anunțată vreme foarte rece, cu temperaturi care vor scădea chiar și la -10 de grade Celsius. La asemenea temperaturi, totul din jur se schimbă, metalul se contractă, apa îngheață chiar și la adâncimi mari, apar probleme cu instalațiile sanitare, cu pompele de apă, cu traficul rutier, cu mersul trenurilor, cu aeroporturile și asa mai departe. Prin urmare, nu trebuie să mire pe nimeni dacă temperaturile joase extreme au un efect negativ și asupra automobilelor.

Toate mașinile încep să se resimtă atunci când este ger. În primul rând, pentru că frigul extrem va mări, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, când sunt foarte reci, se contractă. Iar uleiul de ungere a pieselor interne, devine ceva mai rigid, pierzându-și din vascozitate. Un joc mai mare între piesele care nu beneficiază imediat de ungere a uleiului, se uzează prematur. Toți producătorii și specialiștii auto spun că pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoacă uzuri in motor. Și singură metoda prin care putem evita asta este sa avem fie un garaj încălzit în care să ținem mașina peste noapte, fie un sistem de încălzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care să încălzească motorul fără ca acesta să funcționeze.

Pentru că majoritatea șoferilor din Republica Moldova nu beneficiază de acest avantaje, singurul sfat bun este să lase motorul pornit, dar să nu pună mașina în viteză. În general, nu este recomandat să incalzești motorul pe loc, dar atunci când este foarte frig, trebuie să micșorăm stresul asupra pieselor interne și să permitem câteva minute uleiului să-și recâștige vâscozitatea pentru a lubrifia piesele. Dacă noi începem să ne punem în mișcare cu motorul înghetat, vom crea un stres suplimentar pe unele piese metalice care nu au lubrifiere și, în timp, acestea se vor uza.

Un alt sfat pentru pornirile pe timp de ger este să îi permitem calculatorului să-si facă toate verificările înainte să dăm la automat. Adică să pornim de cheie și să asteptăm stingerea tuturor semnelor de bord. Asta presupune și punerea în funcțiune a pompei de carburant care începe să pună în mișcare benzina sau motorina. Dacă noi vom da imediat la automat, sunt șanse ca mașina să nu pornească din prima.

Poate cel mai important element al mașinii pe timp de iarnă este acumulatorul auto. Bateria mașinii trebuie să fie în stare foarte bună, să permită suficient curent la pornire încât să nu ne trezim că bateria este terminată de la frig și că nu are amperaj suficient ca să învârtă vibrochenul. Iarna este oricum sezonul în care „mor” cele mai multe baterii de mașină, deoarece lichidul de electroliză din interior, așa-zisul acid, nu mai este eficient când temperatura este negativă și încărcarea nu se mai face bine, în special la mașinile care circulă ziua doar pe distanțe scurte și la viteze reduse.

Pornirea mașinilor diesel pe timp de iarnă și temperatură foarte joasă este cea mai problematică. Un motor pe benzină funcționează pe baza de aprindere și scânteie oferită de bujie, scânteie care este realizată indiferent de temperatură. Dar un motor diesel functionează pe bază de compresie. Adică amestecul de aer și motorină este comprimat în camera de ardere atât de mult încât se aprinde automat, realizând explozia care împinge pistonul. Dar, atunci când este frig, compresia se face ceva mai greu, aerul având o contracție mult mai mare.

Dacă la motoarele diesel camera de ardere nu este suficient de caldă, compresia nu se va face eficient. Iar de încălzirea camerei se ocupă bujia incandescentă. În cazul mașinilor ceva mai vechi, bujia incadescentă are toate șansele să nu mai fie bună și să se încălzească foarte puțin. La o masină diesel, când punem contactul pe timp de iarnă, ultimul indicator stins în bord este, de obicei, bujia incadescentă. Indicatorul stă aprins atâta timp cât bujia stă aprinsă, încălzind camera de ardere. Dar bujia are un senzor de temperatură și, cu cât este mai rece temperatura, cu atât stă mai mult aprinsă. De exemplu, vara, la 35 de grade, bujia nici nu se aprinde, deoarece camera de ardere este suficient de caldă încât să nu mai fie nevoie de încălzirea suplimentară.

Așadar, pentru cei care conduc mașini diesel, sfatul este să pornească doar de cheie de 2-3 ori înainte ca să pornească motorul propriu zis. Adică să dea de cheie, să aștepte stingerea indicatorului de bujie de pe bord, după care să oprească de la cheie și să repete procedura. Mai multe aprinderi succesive ale bujiei duc la o încălzire mai bună a camerei de compresie, iar motorul pe motorină va porni ulterior la prima cheie, fără să se chinuie.

După care, la fel ca și în cazul motorului pe benzină, atunci când este foarte frig, poți sta câteva minute pe loc ca să-i permiți uleiului să circule printre piesele interne, după care te poți porni la drum.

Urmând aceste sfaturi, dar și cu o lopata bună la îndemână și peria de zăpadă, vei putea pleca în fiecare dimineață oriunde cu mașina ta.

sursa: 4tuning.ro

 

loading...

Comments are closed.