Comisia Europeană a sancționat Meta cu o amendă de 797,72 milioane de euro pentru practici abuzive prin care compania și-a favorizat serviciul de anunțuri Facebook Marketplace. Potrivit Comisiei, Meta a încălcat regulile antitrust ale Uniunii Europene legând Facebook Marketplace de rețeaua sa socială principală, Facebook, și impunând condiții comerciale neechitabile altor furnizori de anunțuri online.
Meta, una dintre cele mai mari companii de tehnologie din SUA, deține o poziție dominantă pe piața rețelelor de socializare din Spațiul Economic European, precum și pe piețele naționale de publicitate online pe rețelele sociale. În investigația sa, Comisia a constatat că Meta a abuzat de această poziție prin faptul că toți utilizatorii Facebook au acces automat la Facebook Marketplace, ceea ce îi oferă un avantaj considerabil și reduce șansele altor platforme de a concura pe piața de anunțuri. Mai mult, Meta ar fi impus altor furnizori condiții comerciale dezavantajoase, utilizând datele generate de aceștia pe platformele Facebook și Instagram în favoarea exclusivă a Facebook Marketplace.
Amenda impusă a fost stabilită conform liniilor directoare ale Comisiei Europene din 2006 și a ținut cont de durata și gravitatea abaterii, dar și de cifra de afaceri a Facebook Marketplace. Prin această măsură, Comisia urmărește să descurajeze practicile similare în viitor și a dispus ca Meta să înceteze imediat aceste comportamente și să evite orice măsuri similare în continuare.
Investigația împotriva Meta a fost deschisă de Comisia Europeană în iunie 2021, urmată de o notificare formală a obiecțiilor în decembrie 2022, la care Meta a răspuns în iunie 2023. Potrivit regulilor antitrust ale UE, o poziție de dominanță nu este ilegală în sine, însă companiile dominante au responsabilitatea de a nu abuza de acest avantaj pentru a restricționa concurența. Amenda aplicată va contribui la bugetul general al Uniunii Europene, ajutând astfel la reducerea contribuțiilor anuale ale statelor membre.